پیوستن به وب 2 با Adobe AIR

adobe_air.png(Adobe AIR (Adobe Integrated Runtime یک نوآوری است که برنامه های حوضه دسکتاپ و اینترنت رو با هم ترکیب می کنه و ضرورت استفاده از مرورگر جهت بهره گیری از برنامه های تحت وب رو از میان بر می داره. از منظر یک توسعه گر وب، کار این برنامه اجرای برنامه های تحت وب بدون نیاز به مرورگر و مستقیما بر روی دسکتاپ هست.

در این تکنولوژی جدید از سایر فن آوری ها و زبان های تحت وب موجود همچون HTML, Dreamweaver, Flash و… بهره برده می شه که همه این ها بر روی سکوی AIR پیاده سازی می شن. بدین ترتیب برنامه های ساخته شده با این تکنولوژی ماهیتی پویا پیدا می کنن، چرا که از پتانسیل برنامه های تحت وب و شاهراه اینترنت بهره می برن تا بیشتر محتویات مورد نیاز برنامه رو از طریق اینترنت تامین کنن.

همون طور که گفته شد هدف از AIR فراهم آوردن محیطی است که در اون بتوان برنامه های تحت وب مثل Google Docs رو بدون نیاز به مرورگر و در حالت آفلاین اجرا کرد. بدین صورت که تمامی کارهایی رو که به صورت آنلاین امکان پذیر هست رو در محیطی آفلاین انجام خواهیم داد  و به هنگام اتصال به اینترنت تمامی تغییرات و دستورات ما اعمال خواهد شد. علاوه بر این ویژگی AIR مستقل از پلتفرم هست، بدین معنا که بر روی سیستم عامل های معروف به راحتی اجرا خواهد شد. ( البته نسخه لینوکسی در حال حاضر در حال توسعه هست).

AIR با بهره گیری از ویژگی های دسکتاپ همچون کنترل های ویژوال و رویداد هایی همچون کشیدن و انداختن ( Drag & Drop ) و ترکیب اون ها با ویژگی های برنامه های تحت وب تجربه جدید و دلچسبی را برای کاربران به ارمغان خواهد آورد. همون طوری که تکنولوژی AJAX تونسته وب رو به سطحی بالاتر ارتقا بده.

از زمان ظهور AIR مدت زیادی نمیگذره، اما با این وجود شرکت های صاحب نامی همچون eBay به سمت استفاده از این تکنولوژی رفتن که نمونش رو میشه در قسمت eBay Desktop مشاهده کرد. با استفاده ازاین دسکتاپ میشه بدون نیاز به مرورگر به قسمت مزایده سایت eBay دسترسی داشت. در حالت عادی نیاز هست که شما با حساب کاربری خودتون به صورت آنلاین و زنده وارد سایت بشین و در مزایده ها شرکت کنید. اما حالا با استفاده از این دسکتاپ ساخته شده بر مبنای AIR میشه همه این کارها از وارد شدن به حساب کاربری تا شرکت در مزایده رو به صورت آفلاین انجام داد و در زمانی دیگر به هنگام آنلاین شده به سایت اصلی ارسال کرد.

لازمه استفاده از برنامه های مبتنی بر AIR داشتن افزودنی اجرا کننده اون ( همانند فلش پلیر) هست که از طریق این آدرس به صورت رایگان قابل دریافت هست. نصب این افزودنی بسیار ساده هست و پس از نصب از طریق میانبر های ایجاد شده قابل دسترس خواهد بود. از طریق این آدرس هم میشه کیت توسعه نرم افزاری (SDK) اون رو هم به منظور ساخت و توسعه برنامه های مبتنی بر AIR دریافت کرد.

از نقطه نظر امنیتی هم روی این تکنولوژی کار شده و به هنگام اجرای برنامه ها از طریق امضای دیجیتالی مشخص میشه که کدام برنامه ها معتبر هستن و کدامیک دارای امضا نیستن و هویتشون ناشناخته هست. با امضای دیجیتالی ضمیمه شده به راحتی میشه به هویت سازندگان برنامه پی برد و از بابت کارکرد امن و مطمئن برنامه اطمنیان پیدا کرد.

به هر حال با همه این تفاسیر AIR در ابتدای راه خودش هست و آینده درخشانی همچون Flash در انتظارش هست. این روز ها با توسعه اینترنت و نیاز روز افزون کاربران بهره گیری از چنین فن آوری هایی ضرورت پیدا میکنه و از طرف دیگه باعث میشه که پویایی و کارایی برنامه های مبتنی بر وب بهتر و بیشتر بشه. به هر حال توسعه دهندگان و برنامه نویسان نباید از حضور این فن آوری غافل بشن وباید به صورت از چنین فن آوری هایی جهت بودن در کورس رقابت استفاده کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *