کتاب راهنمای برپاسازی وردپرس چندکاربره به زبان فارسی

از زمان انتشار نسخه ی 3.0 وردپرس در تاریخ 17 ژوئن 2010 میلادی وردپرس حاوی یک ویژگی موسوم به چندکاربره (Multisite) می باشد. این در حالی است که قبل از آن چند کاربره یک محصول مجزا بود و با عنوان اختصاری WPMU عرضه می شد. از زمان انتشار نسخه 3.0 تصمیم بر آن شد که ویژگی چندکاربره در دل ورپرس پیاده سازی شود و امکان تغییر از حالت ساده به حالت چند کاربره را بر روی سیستم نصب شده جاری و بدون نصب چندین سیستم وردپرس در کنار هم میسر سازد.

ویژگی چندکاربره به شما اجازه می دهد تا چندین سیستم دیگر را از سیستم برپا شده مرکزی منشعب کنید و آنها را در پوشه های دیگر و یا زیر دامنه هایمد نظر مستقر کنید. در این حالت نام قراردادی شبکه به کل سیستم اطلاق شده و هر یک از وبلاگ ها یا سیستم های منفرد با عنوان سایت شناخته می شوند. به هنگام بهره گیری از ویژگی چندکاربره تنها یک نسخه از افزونه ها و پوسته ها به همراه تنها یک دیتابیس موجود خواهد بود و نیازی به تهیه چندین نسخه همسان نیست.

شبکه فوق را می توان یک محیط اداره کردن سایت های مجزا تلقی نمود که در آن هر سایت در فضای مختص به خود با کاربران، افزونه ها و پوسته هایش به حیاتش ادامه می دهد. این موارد اختصاصی به معنای تهیه و درج چندین نسخه مجزا نیست، بلکه هر سایت با نمونه سازی از نسخه موجود در فضای خود به نیاز خود پاسخ می گوید. در این شبکه امکان به اشتراک گذاری محتوای سایت ها با یکدیگر وجود دارد، اما این امر یک ویژگی پیشرفته محسوب می شود و نیازمند کسب مهارت است.

یک مثال خوب جهت به تصویر کشیدن شبکه وردپرس همان سرویس وبلاگ دهی wordpress.com می باشد که هر یک از سایت های آن با آدرسی مشابه آدرس http://example.wordpress.com در اختیار کاربر قرار می گیرد. این حالت مشابه عملکرد سرویس های وبلاگدهی وطنی همچون میهن بلاگ و بلاگفا می باشد. در محیط چندکاربره وردپرس در حالیکه هسته وردرپرس (سرس کد) به اشتراک گذاشته می شود، تنظیمات متفاوتی برای هر سایت وجود خواهد داشت.

این کتاب مناسب چه کسانی است؟

وردپرس یک برنامه تحت وب شناخته شده جهت ساخت وبلاگ و سیستم های مدیریت محتوا است که عمده شهرت خود را مدیون سادگی استفاده از خود است. زمانیکه کاربران این سیستم بر آن چیرگی یابند خواهند توانست آن را در راستای نیاز خود به ده ها روش ممکن و حیران کننده پیکربندی کنند.

مقصود این نوشتار راهنمایی کردن شما جهت نصب و پیکربندی وردپرس چند کاربره (Multisite) به همراه آموزش چگونگی نگاشت یا اتصال نام دامنه ها بر روی سرورهای لینوکس بهره مند از وب سرور آپاچی است.

چنانچه با فرآیند نصب وردپرس تک کاربره آشنا باشید مطلع هستید که انجام عمل نصب نیازمند برآورده کردن چند نیازمندی ساده از قبیل فضای میزبانی مناسب و سیستم بانک اطلاعاتی است. این در حالی است که برپا سازی سیستم چند کاربره نیازمندی های بیشتر را هم به لحاظ منابع و هم به لحاظ مهارت طلب می کند. از این رو احتمالا بهره گیری از این راهنما برای کاربران تازه کار اندکی مشکل خواهد بود.

این نوشتار به آموزش مهارت های پایه یک مدیر سایت از قبیل یافتن یک فضای میزبانی، تنظیم بانک اطلاعات و نصب وردپرس تک کاربره نخواهد پرداخت و اساس را بر پایه آشنایی مخاطبان با مسائل فوق می گذارد. فقدان مهارت های پایه و اشتیاق به یادگیری مهارت های سطح بالا به مثال شخصی است که می خواهد همزمان راندن خودرو و مهارت شرکت در مسابقات فرمول 1 را فرا گیرد.

از سویی دیگر این نوشتار هیچ توصیه ای مبنی بر لزوم استفاده شما از وردپرس تک کاربره یا چند کاربره نداشته و یاد آور می شود که انتخاب هر یک از گونه ها ارتباط تنگاتنگی با نیاز شما دارد. پس بهتر است با کمی تحقیق و جستجو در اینترنت پاسخی مناسب به نیاز خود یافته و سپس اقدام به مطالعه این راهنما نمایید.

دانلود کتاب راهنما

کتاب پیش روی شما برگردانی آزاد از کتاب WordPress Multisite 101 است که با مشارکت علی حاجی محمدی و من حامد تکمیل تدوین شده و تقدیم شما همراهان می شود. لطفا در صورت مشاهده اشکال در نوشتار یا تمایل به اعلام نظر خود از طریق فرم نظرات اقدام نمایید.

برای دانلود کتاب از سرور کمکی شماره یک کلیک کنید

مطلب مرتبط:

دانلود کتاب رایگان امنیت وردپرس به زبان فارسی
دانلود مرجع کامل برنامه MMB به زبان فارسی
دانلود راهنمای استفاده از وردپرس

25 دیدگاه دربارهٔ «کتاب راهنمای برپاسازی وردپرس چندکاربره به زبان فارسی»

  1. واقعا دستتون درد نکنه
    من نمونه های انگلیسی این کتابها رو دیده بودم که وقت برای ترجمه و مطالعه نداشتم
    من یه هاست ۱۰۰ مگ گرفته بودم و به طور همزمان میخواستم هم وبلاگ شخصی، هم شرکت، هم برای کارهای دانشگاهی سایتی مستقل داشته باشم که با مشکل نبود فضا رو برور شدم و دوباره هزینه برای اضافه شدن فضا دادم
    ولی حالا با کتاب شما برایحتی یدونه وردپرس نصب میکنم و هر همه کارامو انجام میدم
    ممنون بخاطر زحمتی که کشیدید

  2. سلام ببخشید قبل از دانلود کتاب نظر دادم
    اول تشکر بخاطر زحماتتون
    دوم من میخواستم یه سیستم وبلاگ دهی راه اندازی کنم و تا اونجایی که اطلاع پیدا کردم بهترین سیستم واسه وبلاگ دهی وردپرس مولتی یوزر (البته تو سیستم رایگان)
    میخواستم بدونم با وردپرس میتونم تو وبلاگهایی که ثبت نام کردن مثل بلاگفا و امثال این سیستم تبلیغات گوشه ای داشته باشم
    سوم اگه قابل بدونی دوست داشتم بیشتر با هم در ارتباط باشیم و خواشحال میشم آیدی منو ادد کنی per30an_web

    1. ممنون از حسن نظر شما. بله وردپرس انتخاب خوبی هست. اما به شرطی که سرور مناسب داشته باشید و تقریبا بهش مسلط
      باشید.

      در مورد اون افزونه تبلیغات من حضور ذهن ندارم. فکر کنم توی لینک زیر به شما پاسخ بهتری بدن
      http://forum.wp-persian.com/forum/14

      پیروز باشید

  3. سلام
    خیلی عالی بود ، من نصبش کردم
    یه سوال : الان سایت جدید که میسازم پنل کاربرش اینگیلیسی هست ، چه طوری میشه خودم پنلو زبونشو عوض کنم یا خودش بتونه این کارو انجام بده ؟

  4. خیلی عالی ! کتاب فوق العادس و خیلی مفید!
    من کتاب رو خودنم و درمورد فعال سازی پلاگین ها فقط فعالسازی شبکه مطرح شده
    من چطوری میتونم بعضی از پلاگین ها رو طوری نصب کنم که مدیران سایت خودشون پلاگین رو فعال کنن!؟
    ممنون میشم یه راهنمایی در این مورد بکنید!
    باز هم از کار ارزشمندتون سپاسگزار

  5. بازتاب: کتاب خودآموز طراحی وب به صورت عملی به زبان فارسی و رایگان « وبلاگ سیلورکاور

  6. بازتاب: کتاب رایگان خودآموز طراحی و ساخت پوسته برای وردپرس « وبلاگ سیلورکاور

  7. طبق راهنمای کتاب افزونه wordpress-mu-domain-mapping/ رو روی وردپرس شبکه نصب کردم تا بتونم دامنه های مختلف رو روی وبلاگ های شبکه بزارم. بعد از نصب افزونه دو تا لینک domin maping و domins توی تنظیمات اضافه میشه. ولی با کلیک کردن روی اونها به صفحه 404 میرم. میتونید راهنمایی کنید که مشکل از کجا میتونه باشه؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *