markItUp، یک ویراستار ابر متن تر و تمیز

این روزا ویراستار های WYSIWYG به وفور در نت یافت میشن و کار رو برای توسعه دهنده ها، خصوصا کسایی که قصد ساختن برنامه های مدیریت محتوی رو دارن ساده کرده. اما من در این نوشته قصد ندارم یکی دیگه از این ویراستار ها رو معرفی کنم! بلکه می خوام یک ویراستار ابر متن تر و تمیز به اسم markItUp رو به شما معرفی کنم.

همون طور که مشخص شد این ویراستار برای نوشتن و ویرایش کدهایی از قبلی HTML, XML, BBcode و… هست. این ویراستار به راحتی میتونه هرفیلد TextArea ی مشخص رو تبدیل به یک ادیتور تر و تمیز و کارا بکنه. این ویراستار که بر مبنای jQuery ساخته شده علاوه بر کدهایی که گفتم می تونه از کد های سفارشی و ساخته شده توسط توسعه گر پشتیبانی کنه. این ویراستار بر اساس مجوز MIT/GPL انتشار یافته که به طور خلاصه میشه گفت کاملا رایگان هست و میشه ازش مادامی که مشخصات سازندگان اصلیش سر جاش باشه، همه جا و همه نوع استفاده کرد.

markItUp

با توجه به حجم نسبتا بالای سایر ادیتور ها و برنامه های Ajax ای، این ویراستار تونسته در حجمی قابل قبول ارائه بشه. حجم این ویراستار در حدود 15 کیلو بایت هست که البته نیاز به کتابخانه jQuery هم داره. به منظور سازگاری کامل با مرورگرهای مطرح دنیا این ویراستار با مرورگرهای IE6/7, Opera 9+, Firefox2+,Safari 3 تست شده و سازگار هست. از سایر ویژگی های این ویراستار میشه به سور خلاصه از موارد زیر نام برد:

» سرعت و یکپارچگی بیرونی ( unobtrusive )

توسعه دهندگان به سرعت و سهولت می تونند با تنها دو سه خط کد این ویراستار رو در برنامه های خودشون بگنجونند. منظور ازunobtrusive این هست که کلیه کدهای این مرورگر در فایلی مجزا و خارجی قرار میگره و در برنامه مد نظر و یا صفحه مورد نظر با درج تنها دو سه خط کد نمونه سازی میشن.

» پشتیبانی از میانبرهای صفحه کلید

این ویراستار میتونه کاملا بر مبنای میانبرهای استاندارد و تعریف شده از جانبه توسعه دهنده کار کنه که این ویژگی میتونه رضایت خاطر هر چه بیشتر کاربران رو تامین کنه.

» نوار ابزار و منو های پایین افتادنی

این ویراستار از یک نوار ابزار کارا و سایر المان های بصری رایج برنامه های دیداری بهر می بره که سبب میشه کار باهاش بسیار راحت و دلچسب بشه.

» قابلیت سفارشی سازی

به راحتی میشه این ویراستار رو بر اساس نیاز های و سلیقه های شخصی تغییر داد و سفارشی سازی کرد. حتی میشه در صورت داشتن مهارت کافی ویژگی های اون رو توسعه داد و ازش یه ویراستار کد همه فن حریف ساخت. فراتر از این میشه پوسته این ویراستار رو مطابق با شمایل پروژه مد نظر همسان کرد و ویرایش نمود.

» پیش نمایش Ajax ای

با قابلیت های Ajax ای که در این ویراستار خوشدست تعبیه شده میشه در هر زمان با زدن دکمه مربوطه یک پیش نمایش از کد های داخل ویراستار رو مشاهده کرد که این باعث میشه نتیجه کار به سرعت مورد ارزیابی قرار بگیره.

برای رفتن به سایت رسمی این ویراستار کلیک کنید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *