باید به فکر بالاتر بردن سطح دستمزدت باشی

چند سال پیش استادی داشتم که می گفت هر دو سال یکبار بخش زیادی از دانش کامپیوتری شما بی اثر میشه (نقل به مضمون). همون موقع حرفش تقریبا برام ملموس بود و من مدام با ظهور فناوری های مختلف مواجه می شدم و لازم بود (و هست) که مدام در حال یادگیری باشم. این مورد تاثیر مستقیمی در سطح دستمزد داره.

یادگیری و فراگیری به خودی خودش خوبه اما بهایی داره! وقتی که شما با مسائلی مثل افزایش سن، مسئولیت های خانوادگی، هزینه های زندگی، نرخ سریع تغییرات و از این دست مسائل روبرو باشی متوجه خواهی شد که هر سالی که سپری میشه افت محسوسی در توان یادگیری شما به وجود میاد و موندن در کورس رقابت خیلی سخت میشه. (البته این نظر من هست و همیشه ممکن هست خلافش تایید بشه)

سال ها به همین شکل گذشت تا اینکه چند روز پیش مجددا همین بحث در یک جمع دوستانه مطرح شد. یکی از دوستان با تجربه از تلاش برای تسلط بر فناوری های عرضه شده و عدم تناسب بازار و انتظارات مشتریان گفت. اون موقع خیلی خوب می تونستم پیش بینی کنم که دوستم در ادامه چه چیزی می گه. هر دوی ما یک مسیر مشترک رو طی کرده بودیم و تجارب مشترکی داشتیم. همین مورد باعث شد که این بار دست به کار نوشتن بشم و مواردی رو یادآوری کنم.

سطح دستمزد

بر همین اساس در ادامه توضیح خواهم داد که چرا و چگونه سطح دستمزد خود را افزایش دهیم.

همیشه جوان نیستی، پس اقدام کن

بدیهی هست که شما همیشه توان و فرصت ایام جوانی و نوجوانی رو نداری. پس بهتره از همون ایام دبیرستان و خصوصا در دوران دانشگاه تا می دونی کارورز باشی و بسازی و یاد بگیری و پایه های دانش ات رو تقویت کنی. وقتی که این کار رو بکنی به کوله باری از تجربه و ثروت می رسی و کارفرماها حاضرن پول بیشتری برای شما خرج کنن. وقتی اینطور بشه شما سریعتر می تونی خواسته های مالی ات رو محقق کنی.

عمر گران میگذرد خواهی نخواهی
سَعی بر آن کن نرود رو به تباهی

احتمالا همیشه مجرد نخواهی بود

یه زمانی میشه که همه دوستان و اطرافیان به نوعی مزدوج میشن یا درگیر زندگی میشن و تو تنها تر میشی. اینجاس که نیازهای عاطفی در کنار نیازهای دیگه بهت فشار میاره که با کسی باشی. وقتی این چنین شد لازمه که وقت مناسبی رو صرف شریک زندگی و احیاناً بعدش فرزندانت بکنی. این یعنی وقت کمتری خواهی داشت که به کسب دانش و تجربه تخصصی بپردازی.

شاید همیشه چابک نباشی

مطمئناً به سازمان ها و نهادهای دولتی سر زدید. یکی از گلایه های همیشگی مراجعان راندمان پایین این ادارات و فرایند بروکراسی هست. در همین لحظات ایده های زیادی برای بهبود فرایندها به ذهن شما میاد. اما این همه ماجرا نیست.

شما در اون لحظه همه جوانب رو نمی بینید، اطلاع دقیقی از مقیاس کارها و توانایی سازمان ندارید، اما چابک و بی پروا هستید و همین باعث میشه به راحتی اظهار نظر کنید. به این دلیل و سایر دلایل اصل چابکی در سازمان ها و تیم ها جا پای خودش رو باز کرده تا با پرهیز از موانع دست و پاگیر و بروکراتیک بشه در زمان کوتاهی و با راندمان بهتری به نتیجه رسید.

وقتی که سن شما بالا میره و مسئولیت هایی به مسئولیت های قبلی شما اضاف میشه، وقتی که شما مسن تر می شید، چابکی شما کمتر خواهد شد. بنابراین در برابر بهبودها و تغییرها مقاومت خواهید کرد یا ناتوان تر از قبل خواهید بود.

شغل شما بسیار کلیدی است!

خبر دارید که اخیرا باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا خواستار فراگیرتر شدن آموزش کدنویسی به کودکان و فرزندان کشورش شد. می دونم که قرار نیست همه کد نویس بشن. اما این درخواست اوباما یک جنبه مهم داره و اون اینکه شغل و حرفه ی کدنویسی چقدر کلیدی هست و خواهد بود.

وقتی که شغل شما کلیدی باشه کسب و کار بر مبنای اون بنا میشه. فشارها مضاعف میشه و انرژی لازم بیشتر خواهد بود. به حرفه شریف پزشکی دقت کنید. جایگاه این شغل بر هیچ کشی پوشیده نیست. بر همین اساس باید جایگاهی والاتر برای حرفه کدنویسی و توسعه دهندگی قائل شد. تا جایی که در آینده نزدیک در کنار وکالت، طبابت و استادی از این حرفه نیز به بزرگی یاد شود.

  • نرم افزارهای بانکی و مالی کشور را بدون توسعه دهندگانش تصور کنید…
  • دیجی کالا رو بدون کدنویسانش تصور کنید…
  • گوگل را بدون کدنویسانش تصور کنید…

مقایسه برخی شغل ها با شغل برنامه نویسی و توسعه دهندگی

خدمت بهانه جویان عرض کنم که تمامی شغل ها محترم هستند. به تمامی شغل ها نیاز است. در این بخش رویکرد ما مقایسه فرایند یادگیری در برخی از شغل ها است.

در ابتدای نوشته اشاره کردم که دانش شاغلین در حوزه IT در مدت زمان کوتاهی بی اعتبار خواهد شد. چرا که نرخ نوآوری و معرفی فناوری ها شتاب زیادی داره.

فرآیند یادگیری افزاد شاغل (شغلی خارج از حیطه شما) در اطراف خود را با خود مقایسه کنید. در این میان سئوالات زیر را از خود بپرسید:

  • پدر، مادر، دوست یا خویشان شاغل شما چه مقدار زمان و هزینه برای یادگیری و تسلط صرف می کند؟
  • دانشی که اطرافیان شما با آن کسب درآمد می کنند هر از چندگاه یکبار منقضی می شود؟ آیا اصلا منقضی می شود یا بهبود می یابد؟
  • دانشی که اطرافیان شما با آن اقدام به کسب درآمد می کنند چقدر زیر ساختی، کلیدی و مورد نیاز است؟

پس نتیجه اینکه…

بهتره (یا باید) طی یک سیاست همیشگی به صورت آگاهانه نرخ دستمزدت رو افزایش بدی یا تا حد امکان در تلاش برای افزایش اون باشی.

ممکنه نتیجه گیری بالا بدیهی به نظر برسه اما هر گاه با توضیحاتی مشابه توضیحاتی که من ارائه کردم همراه بشه مخاطب (از جمله کارفرما) رو بیشتر و بهتر مجاب خواهد کرد که سطج دستمزدها باید ارتقا پیدا کنه.

یک سری راهکار برای متقاعد کردن کارفرمایان:

  • در ابتدا لازم است تا واقعا شخص کوشایی باشید. از دماغ فیل نیفتاده باشید و پر رو نباشید.
  • زودتر شروع به اقدام کن تا زودتر ثروتمند شوی!
  • سعی کنید صادقانه و با لحنی که از دل بر می آید چکیده مطالب بالا را برای کارفرما توضیح دهید و علت سطح دستمزد خود را توضیح دهید.
  • به مرور زمان از پذیرش کارهای با سطح قیمت پایین تر از استحقاق خود پرهیز کنید.
  • در دادن قیمت پروژه یا نرخ ساعتی با تردید عمل نکنید و این حس تردید را به کارفرما القا نکنید.
  • هر سال نرخ دستمزد خود را به صورت محسوسی افزایش دهید یا درخواست آن را داشته باشید.
  • تا می توانید معاشرت کاری کنید و شبکه خوب بسازید. بیشتر منافع تجاری حاصل از مراودات خوب کاری است تا به رخ کشیدن مهارت ها. اگر باور ندارید این استدلالات محکم را مطالعه کنید.
  • مهارت ها و فناوری هایی را یادبگیرید که نیاز بازار است. از اصرارهای بیخود، هیجان های گیکی برای صرف انرژی غیرضرور جهت ساختن محصولات پرهیز کنید. به دنبال اثبات توانایی های فنی خود در حین پیاده سازی یک پروژه نباشید. وقتی که می توان با دوچرخه تا سر کوچه رفت چرا با هواپیما برویم؟

مثال: اگر از شما خواسته شد تا یک فروشگاه اینترنتی بسازید اولین راه حل شما این نباشد که کل آن را از نو بنویسید. اگر راه حل میانبر بهتری وجود داشت حتما از آن استقبال کنید.

نتیجه فرعی:

یکی از نتایج فرعی که از مقاله من حاصل میشه توجیه نرخ بالای خروج شاغلین در صنعت IT از این صنعت هست. افرادی که مدرک دانشگاهی این صنعت رو دارند اما در شغلی دیگر مشغول به کارند. افرادی که که در میانه راه تسلیم شده و سختی بروز شدن را تحمل نمی کنند و به همین ترتیب.

مطالب مرتبط:

۵ راهکار عملی برای دریافت دستمزدی که لیاقتش را دارید
ارتباط قیمت بنزین با دستمزد طراحی وب
فهرست حداقل دستمزد کشورهای مختلف جهان
نتایج تجمیعی نظرسنجی برنامه نویسی کیبرد آزاد

3 دیدگاه دربارهٔ «باید به فکر بالاتر بردن سطح دستمزدت باشی»

  1. این قضیه که استاد اگر اشتباه نکنم مهندسی نرم افزار گفت زمانی با گوشت و استخوان حس اش کردم که از سربازی برگشتم واقعا وحشتناک این گذر زمان .
    در خصوص دستمزد باهات موافقم اما کارفرما اکثر از ای تی دید درستی ندارن و‌نمی تونن اعتماد کنن . مثلا توی یک جلسه شرکتی که الان باهاشون همکاری دارم پیشنهاد در تغییر در زیرساخت بخش سفارش و فروش و حسابداری را دادم که مدیرعامل جواب دندان شکنی بهم داد و دلیل اش البته با توجه به صورت مسله منطق ی بود جوابی که داد مربوط به قطع شدن مکرر اینترنت (چه در سطح کلان کشور یا ای اس پی ها ) و قطعی سیستم بانکی و عدم فرهنگ سازی در قالب جامعه برای داشتن رمز دوم و‌ چندین دلیل منطقی و البته نرم افزارهای نیم بند حسابداری که از قدیم الایام در شرکت های قدیمی باعث شده کارفرما ها کلا خیلی سخت بتونن اعتماد کنن البته راه حل دارد این قضیه اما کار سختی است چانه زنی با فردی که هیچ دید صحیحی نسبت به ای تی و غیره ندازد باری به هر جهت متغییرهای کلان من غیر مستقیم مبحث ای تی رو همیشه تحت تاثیر داشته توی کشور ما .
    اما مخلص کلام باهات موافقم اما ای تی یک مبحث لوکس هنوز در نظر اکثر کارفرماها در نظر گرفته میشه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *