ارتباط قیمت بنزین با دستمزد طراحی وب

از اونجایی که همه چیز ما با دنیا فرق داره، بازار بورس ما هم با باقی دنیا فرق داره. هسته بازار ما تاکسی ها و مسافران اون هستن که با ریاست راننده تاکسی نبض اقتصاد رو به تپش وا می دارن. این خرده بنگاه های اقتصادی هر از چند گاهی که سایر امور مملکت رو سر و سامون داد به یکباره یه سرعت گیر رو پیش روی خودش می بینه که چه ترمز کنه و چه با سرعت از روش رد بشه اقتصاد ما به لرزه میفته!

یکی از این سرعت گیرهای مرسوم افزایش نرخ حامل های انرژی (همون قیمت بنزین) هست. وقتی خواستی از تاکسی پیاده بشی و راننده سرت داد کشید که آی آقا کرایه ات بیشتره و دست کن جیب مبارک، باهاس بدونی که شاخص های بازار کشیدن بالا و باید شما هم بکشی بالا. خلاصه از تاکسی پیاده میشی و میای داخل شرکت و میری میشینی پشت میزت و بعد از نوشتن چند تا توییت الکی در مورد شروع صبح کاری زیبا و این صوبتا، جواب یکی از ایمیل های مهمی که صبح واسه مشتری فرستادی میاد:

با سلام،

جناب مهندس شنگول مرام، به استحضار می رساند که قیمت پیشنهادی شما برای طراحی وب سایت مد نظر ما از جانب مدیریت شرکت مورد قبول واقع نشد. چنانچه با یک پنجم قیمت پیشنهاد شده حاضر به همکاری هستید اعلام بفرمایید.

با تشکر

oil-price-webdesign-rate

اینجاست که قیمت همه چیز متناسب با افزایش نرخ قیمت بنزین کشیده بالا و دستمزد کار شما (طراحی و توسعه وب) که کماکان از جانب عامه مردم یک کار فانتزی تلقی میشه سال هاس که تغییر محسوسی نکرده. حتی اگر بخای به نرخنامه های مصوب و اداره کار هم استناد کنی باز به دلیل حضور رقبا، مجبوری قیمت های پایینی رو به مشتری پیشنهاد بدی. بله هستن شرکت های گردن کلفتی که قراردادهای چند ده میلیونی می بندن، اما دلبندم، همه جای کشور که تهران نیست، همه شرکت های کشور که همین چند تا دونه نیستن. واسه همین مجبوری تسلیم بشی و توی بازی چونه زدن بازنده.

همه این مقدمه چینی رو انجام دادم تا برسم به مقاله سالارکابلی با عنوان ترندهای طراحی در وب که اخیرا منتشر شده. حرف های سالار کابلی در مورد الگوهای رایج این روزهای دنیای طراحی وب کاملا درسته. منم قصد ندارم اون ها رو نقض کنم. سالار میگه “تمام وب‌سایت‌ها شبیه همدیگه شدن!“. اما دوست دارم میون کلام سالار به یکی از دلایلی که باعث این مدگرایی میشه اشاره کنم. این دلیل به صورت سمبلیک همون افزایش قیمت بنزین هست. باور نداری؟ پس تا آخرش بخون.

پروژه هایی در مقیاس کوچک تا متوسط و وفور رقبا

جایگاه طراحی و توسعه وب در کشور ما در قیاس با کشورهای توسعه یافته از یک طرف و شمار زیاد طراحان وب در سطح معمولی در قیاس با طراحان وب حرفه ای (در کلاس جهانی) از طرف دیگه سبب شده تا صداهای زیادی در این حوزه شنیده بشه. صداهایی همچون “از طراحی وب سایت با 30 درصد تخفیف” گرفته تا “طراحی وب سایت کامل شما با 50 هزار تومن“.

همین امر سبب میشه تا طراحان حرفه ای در مواجهه با مشتریان با مشکلاتی از قبیل چانه زنی غیرمتعارف برای سطح قیمت مواجه بشند. حضور همیشگی طراحان وب ارزان از یک طرف و هزینه های زندگی طراحان وب حرفه ای باعث میشه تا عموما دستمزد واقعی کار پرداخت نشه و سطح کیفی کارها به سمتی نا مناسب سوق پیدا کنه. یکی دیگر از تبعات این معضل پیروی از الگوهایی است که کارفرما و جریان حاکم بر بازار به طراح تحمیل می کنه و مجال خلاقیت و مهندسی رو از بین می بره.

خب همه ما می دونیم که هزینه های زندگی در ایران وابستگی شدیدی به نرخ برخی از اقلام اساسی داره. یکی از حوزه هایی که از افزایش سطح قیمت دور می مونه همین بخش طراحی و توسعه وب هست، خصوصا برای افرادی که به شکل آزادکاری فعالیت می کنند. نهایت اینکه فشارهای ناشی از جریان های اقتصادی و نوع نگرش جامعه مشتریان باعث ایجاد تنگناهای قیمتی برای طراح میشه. این تنگناها رمق و حوصله رو سر می بره و باعث میشه شما برای کسب درآمد از سطوح استاندارد جهانی فاصله بگیری. سطوحی که سالار در مقاله خودش بهشون اشاره کرده.

سایت های از نوع اطلاع رسانی در مقابل نوع خدماتی

یه مدت مد شد که همه سایت بزنن(این مسیر باید طی بشه و کاریش هم نمیشه کرد). از بقالی گرفته تا کارخونه همه سایت می زدن و شمایل و ساختار اطلاعاتی اکثرشون هم شبیه هم بود. مثلا وقتی توی سایت شهرداری ها میرفتی اول چارت سازمانی و درباره ما و چهار تا عکس بیخود جلب توجه می کرد و می کنه تا خدمات آنلاین. با این حساب در اذهان مدیران آی تی شرکت ها و صاحبان مشاغل یک الگوی کلیشه ای شکل می گیره که مانع از مانور متخصصین وب میشه و تبعیت صرف از خواسته کارفرما الزامی می شه.

وقتی که ضرورت خدمات دهی اینترنتی بیش از پیش احساس بشه و مشاغل به سمت خدماتی کردن سایت هاشون پیش برن، نقش توسعه دهندگان و طراحان چشمگیر تر میشه و به دنبال اون دستمزد ها و جایگاهشون بالاتر می ره. مسلما ساختن یه استادیوم فوتبال با ساختن یه سالن ساده ورزشی فرق داره. در حال حاضر آمار سایت های خدماتی در قیاس با سایت های عمومی و اطلاع رسانی (کلیشه ای) خیلی کمتر هست و سهم جامعه توسعه دهندگان از سرمایه گذاری در این بخش تفاوت زیادی با کشورهای توسعه یافته داره.

فرآیندهای خلاقه در حصار محدودیت های مالی و زمانی

در همه جای دنیا پروژه ها سطح بودجه مشخصی دارن که باید در طی زمان مشخصی پیاده سازی بشه. گاهی اوقات سطح بودجه تناسب خوبی با زحمتی که برای خلق محصول کشیده میشه داره و گاهی اوقات نداره. پرداخت دستمزد کافی رضایت خاطر طراح رو به دنبال خواهد داشت و سبب میشه اون به لحاظ روحی با شرایط مساعدی پروسه طراحی رو به انجام برسونه. اما وقتی هزینه پرداختی با سطح زحمات مطابقت نداشته باشه طراح هم بی میل میشه و در دفعات بعد صرفا به خاتمه کار با حداقل های ممکن فکر می کنه. یکی از این حداقل های ممکن استفاده از الگوها و قالب های آماده است که به وفور در وب یافت میشه. قالب هایی که در نگاه اول زیبا هستند و کارفرما رو فریفته می کنند، اما در بلند مدت نشون میدن که کارایی لازم رو ندارند. چونکه وقت کافی صرف مطالعه و نیازسنجی و طراحی اصولی نشده.

صنف طراح و توسعه دهنده وب مشابه صنف معماران و مهندسان ساختمانی هنوز وجهه و جایگاه اجتماعی خودش رو پیدا نکرده. اما این امیدواری وجود داره که مشابه کشورهای صنعتی با فراگیرتر شدن وسایل ارتباطاتی و اینترنت، در نگاه عامه مردم یک صنعت شاخص و ضروری به نظر بیاد. البته گذر زمان و بالغ تر شدن شاغلان نوجوان و جوان فعال در این حوزه هم یکی از ارکان تثبیت این صنعت هست.

یادآور بشم که این بحث لزوما به همینجا ختم نمیشه و میشه زوایای دیگه ای رو هم براش مطرح کرد. یکی از این زوایا نگرش دولتمردان و سیاستگذاران کلان ممکلت است که باشد به عهده ی خبرگانش…

سایر مطالب مرتبط

نگاهی به درآمد طراحان و توسعه دهندگان وب
من به عنوان مشتری طراحی وب چه چیزهایی را باید بدانم؟

5 دیدگاه دربارهٔ «ارتباط قیمت بنزین با دستمزد طراحی وب»

  1. یکی از دلایلی که میشه اشاره کرد اینه که خیلی ها حتی نمی دونن سابت جبنه خدماتی میشه داشته باشه یا حتی مییشه از سایتشون کسب در آمد کنن.مثلا سایت طراحی می کنن که از رقبا عقب نمونن.

    1. حامد تکمیل

      امیدوارم زودتر از چیزی که فکرش رو می کنیم جایگاه واقعیمون رو به دست بیاریم و کارفرما صرفا گوینده نباشه و تعامل و نظر کارشناسی طراح نقش محوری همیشگی داشته باشه.

  2. سلام دوست من سیلور خان و سلام به همه ی کسانی که این مبحث رو پیگیری میکنن..
    این مشکلی هست که به راحتی حل نمیشه.. متاسفانه تا داشتن یک وب سایت خوب و کاربردی برای مشاغل مختلف به یک نیاز تبدیل نشه ، وضع بر همین منوال هست و درست بشو نیست.

    دو تا راه وجود داره که این اوضاع درست بشه:
    ۱. مراجع قانون گذار، قانونی برای حمایت از این صنف وضع کنن و سفت و سخت پیگیرش باشن! که به نظر میرسه این کار شدنی نیست اونقدرها که فکرشو کنیم…
    ۲. خودمون کاری کنیم که مشاغل مختلف احساس نیاز به داشتن یک وب سایت کاربردی رو پیدا کنن.. که این کار خیلی پرزحمت هست و ان شاء الله برای آیندگان نتیجه بده..

    من راه دوم رو امتحان کردم خیلی هم کاربردی هست و جواب میده ولی بهتره که این کارو همراه با کسب درآمد برای خودتون کنید که وقت باارزش شما هدر نره و درآمد خوبی نصیبتون بشه. من اومدم سایتی رو برای معرفی مشاغل شهر خودمون راه اندازی کردم و وقت گذاشتم و بین مشاغل مختلف رفتم و دونه به دونه اونها رو به عضویت سایت درآوردم و برای این کار هم هزینه ی اندکی برای مدت مثلا ۶ ماه دریافت کردم که این بخش هم خودش کسب درآمدی بود برای من و همین که علاوه برا عضویت این افراد در سایت، شرایطی رو فراهم کردم که این افراد دارای یک پایگاه اینترنتی رایگان بشن که در واقع اتصال یک دامنه ی ir به یک میهن بلاگ هست و آموزشهای لازم برای کاربردی بودن این پایگاه رو هم بهشون دادم و هم اینکه پایگاههای اینها رو در شهر خودم به مردم معرفی کردم و نتیجه این شد که از بین این مشاغل شروع کردن به تماس گرفتن با من که آقا این پایگاه جوابگوی نیاز ما نیست و شما بیا یه سایت فروشگاهی یا یه سایت با امکانات بهتر برامون آماده کن.. البته باز هم بحث تعرفه هست ولی از اونجا که اینها واقعا نیازمند اینچنین سایتی شدن پس میشه روی تعرفه های واقعی مانور بهتری داد. البته این کار خیلی زحمت داره و در ضمن همزمان باید از کارهای بی کیفیت دانشجویی هم زیاد صحبت کرد و قیمتهای ارزان اونها و اینکه دردسرهای فراوانی رو برای مشتریانشون به همراه دارن و بحثهای دیگه که اینجا جاش نیست زیاد توضیح بدم…
    کلا آدرس سایتمو اینجا نمیگم که با سرچ گوگل به این مطلب نرسن مشتریها و ذهنیت بدی پیدا نشه براشون
    البته این روش برای من توی یه شهر کوچیکی که بازاریهاش روی میزشون کامپیوتر به زور هست جواب داده و مشکلات شخصی در این بین بوده که یه مقدار کارمو با وقفه روبرو کرده وگرنه روش خوبی رو پیاده کرده بودم..

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *