به سایت بزرگترین دروغگوی ایران خوش آمدید!

از آنجاییکه شما احتمالا نادان ترین مخاطب وب سایت بنده هستید پس به خالی بندترین و سودجوترین وب سایت ایرانی خوش آمدید. شعار ما در این وب سایت فریب دادن شما می باشد. از اینکه شما را فریب دادیم به خود می بالیم.

بله دوستان معنی عبارت بالا دقیقا تفسیر شعارهایی هست که بسیاری از سایت های زرد و غیر زرد ایرانی برای سایت یا وبلاگشون انتخاب کردن. شعارهایی که از نظر من صرفا بر اساس عرف نادرست، سودجویی و عدم شناخت مخاطب انتخاب شده تا تمامی خلا ها پشت این نام پنهان بشه و شما رو متقاعد (فریب دهد) کنه که شما الان در بهترین سایت ممکن هستید. در این نوشتار سعی دارم تا اندکی درباره این معضل که گریبانگیر وب فارسی هست برای شما همراهان بنویسم.

همان طور که در اکثر نقاط دنیا مرسوم است، پس از اینکه یک سایت یا محصول موفق ارائه شد، دیگران سعی می کنند تا از جنبه های مختلف آن الگو گرفته و دنباله رو باشند. این الگو گرفتن می تواند در بخش روال کاری بوده یا در عناصر بصری و نمای ظاهری برنامه ها و سایت ها. به عنوان نمونه از این دست از الو گرفتن ها در بخش نرم افزارهای رومیزی (دسکتاپ) می توان به الگوی منوهای برنامه آفیس مایکروسافت اشاره داشت و در سمت وب هم به الگوبرداری از ظاهر و  روال کاری سایت فیس بوک.

الگوبرداری از بزرگان و افراد موفق به خودی خود بد نیست. موقعی بد هست که ما کوکورانه و بی توجه به نیازها و شرایط این کار رو انجام بدیم. وقتی که ده ها جوان و نوجوان ذوق زده ایرانی (از جمله خودم) با بهره گیری از سیستم های مدیریت محتوای موجود و به تقلید کورکورانه از پیشتازان اون حوزه اقدام به برپایی سایت می کنن نتیجه قابل پیش بینی هست. سال هاست که در وب فارسی در میان سایت ها درج آمار بازدید رواج داره و بخشی از فضای نمایشی رو به خودش اختصاص داده. آماری که نمایش اون ضرورتی نداره و صرفا یک تقلید هست. از این دردناک تر درج بی ارتباط وضعیت آب و هوا و سایر گجت های غیرضروری در سایت های شرکتی است. به عنوان مثال یک سایت که برای معرفی یک چاپخانه ساخته شده در یک گوشه بخش پیش بینی وضع آب و هوا درج کرده و این در حالیست که می بایست برای دانستن قیمت خدمات این چاپخانه کمی گشت و چند کلیک کرد!

با کاربران صادق باشیم

وقتی که هدف شما از ساخت یک سایت یا محصول مشخص باشد و توانمندی های خود را بشناسید، خواهید توانست تا یک شعار صادقانه انتخاب کنید. افرادی که اقدام به انتخاب صفت های مزین به پسوند ترین می کنند، به احتمال زیاد افرادی هستند که شناخت صحیحی از نیازمندی ها و مخاطبان ندارند. همچنان که در هنگام انتخاب، به سادگی چنین عبارت هایی به ذهن شما خطور می کند، ممکن است به سادگی به ذهن ده ها رقیب شما هم خطور کند و یا کرده باشد. پس در این میان چه تفاوتی بین شما وجود خواهد داشت؟

وقتی که کاربر در حین جستجو با ده ها سایت که شعار آنها بهترین و بزرگترین را در کنار خود یدک می کشد مواجه می شود چگونه می تواند اصالت این ادعا را تشخیص دهد؟ چطور می توان در بلند مدت و با انتخاب چنین شعارهایی اعتماد سازی نمود و کاربر را از سایت یا محصول خود نراند؟

به این بیاندیشید که توانمندی اختصاصی شما چیست؟ چه چیز سایت یا سرویس شما متمایز است؟ نیاز نیست تا شق و القمر کنید. صرفا نیاز است تا صادق باشید و خود صادقانه  تولید محتوای بکر کنید و به شکرانه صداقت خود به انتظار نتیجه خوب بمانید.

خوشبختانه اخیرا با بهبودهایی که در الگوریتم های موتورهای جستجو و خصوصا گوگل شاهد هستیم می توانیم امیدوار باشیم که سایت هایی که اقدام به تولید محتوای بکر به صورت صادقانه نمی کنند به زودی به حاشیه رانده خواهند شد. همین امر باعث شده تا بسیاری از سایت های زرد ایرانی در رتبه پایین تری نسبت به قبل قرار گرفته و از ارزش PageRank آنها کاسته شود. یکی از اقدامان موثر جهت جلوگیری از چنین آسیب هایی جدیت در تولید محتوای صادقانه و پرهیز از الگوهای نادرست مرسوم می باشد. از جمله این الگوهای نادرست می توان به موارد زیر اشاره داشت:

– درج ده ها بنر تبلیغاتی چشمک زن در بخش های کلیدی سایت و محصور کردن محتوا در بین ده ها بنر.
– حجم بالای صفحات به نحوی که این حجم مازاد بیشتر ناشی از موارد غیر ضرور باشد.
– بزرگنمایی و تقلب در ارائه مطالب با درج ده ها و یا شاید صدها تگ (برچسب) برای یک نوشته.
– کپی کردن مطالب دیگران و رعایت نکردن حقوق مولفین. (گوگل اینبار در این مورد به شدت سخت گیر شده است.)
– ساختن صفحات جعلی (صفحاتی که از موتور جستجو به یک نتیجه جعلی منتهی می شود) و مزرعه های لینک و ارائه آمار دروغین.

به خاطر بسپاریم که هیچگاه خورشید پشت ابر نمی ماند، همان طور که شعار پوچ و توخالی ما همیشه باورپذیر نمی نماید. فراموش نکنیم که رسیدن به موفقیت نیازمند تلاش، پشتکار و خلاقیت می باشد و کلید موفقیت آن در فریب و نیرنگ و زرنگی (سودجویی) نیست. تاریخچه ی تمامی سایت ها و محصولات بزرگی را که می شناسید در ذهن خود مرور کنید…

مطالب مرتبط:

وب مدرن در تقابل وب ایرانی با معماری اوس اکبر!
Content is King از زبان بیل گیتس موسس شرکت مایکروسافت

3 دیدگاه دربارهٔ «به سایت بزرگترین دروغگوی ایران خوش آمدید!»

  1. با سلام حضور مدیریت سایت
    خسته نباشید ضمن تشکر از مطالب خوبتون
    یه نقد کوچک از بنده حقیر به شما امیدوارم که سازنده باشه
    به نظر من مطالب شما که بیشتر جنبه متنی واموزشی داره بهتره که در بیشتر مکانهایش تا جایی که میشه از عکسها و شکلهای جالب برای بازگو کردن مطالبتون استفاده کنید ابته مطلب هاتون عکس داره اما بیشترش کنید که جاذبه بیشتری مثل سخنان طنز گونتون باشه
    با تشکر

    1. تشکر از حسن توجه شما. اما متاسفانه سروری که عکس های مطالب روش بوده فیلتر شده و برخی
      از مطالبی هم که حاوی عکس بوده در نگاه اول بدون عکس به نظر میاد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *