نبرد مرورگرهای اینترنتی به روایت تصویر با کمی چاشنی!

اون قدیم ندیما خدا بیامرز خان دایی همیشه یه دستش فنجون چای و یه دست دیگش شناور در هوا و نقش مکمل روایت هاش از تاریخ دنیا و جنگ های جهانی بود. ما هم شنونده بودیم و در تخیلات خودمون به مدد بازی های کومودور 64 و آتاری رویای تیراندازی و بمبارون یه جایی رو می پروروندیم هیچ وقت فکر نمی کردیم که هم عصر یه نبرد تاریخی دیگه هستیم که دست بر قضا همین کمودور 64 یکی از زمینه سازهاش بوده!

بله دوستان، در روزگاری که همه ما از حضور کامپیوترهای شخصی و ارتقا سریع اون ها مشعوف بودیم و داشتن یه رایتر سی دی و مودم دایل آپ برامون رویا بود، اون ور آب بیلی و دوستاش در حال ساختن یه برنامه بودن به اسم اینترنت اکسپلورر!

خوشبختانه این رفقای ما موفق شدن با هزار مشقت و کلک مرغابی و کندن کوه و شکستن یه موزاییک یه مرورگر اینترنتی بسازن و موجی از خوشحالی، هیجان و نوشته های چشمک زن و متحرک رو تقدیم ملت همیشه در صحنه آمریکا کنند! این سال ها مصادف بود با آغاز همه گیر شدن اینترنت و وب سایت های اینترنتی در سراسر دنیا و افراد فقط می خواستن وب گردی کنند و هیجانی رو که زبانزد شده بود تجربه کنن.

همه چیز داشت خوب پیش میرفت که یه دفعه بیلی جون و رفقا نمک دون رو شکستن و تصمیم گرفتن برادر خونده مشروع اینترنت اکسپلورر یعنی نت اسکیپ رو از دار فانی به در کنند و خودشون وارث همه چیز بشند. بله دوستان، این شد که نبردی سخت (The browser wars) بین این دو برادر در گرفت و در نهایت اینترنت اکسپلورر در حالیکه برادرش حواسش پرت بود با زدن یه چاقو از پشت گستره وب رو به نام خودش زد و خودش رو حاکم بلا منازع دنیای مرورگرهای اینترنتی اعلام کرد.

این وسط ما هم خوشحال و خندان از اینکه مودم دایل آپی داریم و اکانتی در یاهو داریم و تونستیم اینترنت رو سیاحت کنیم از ترکش های این نبرد در امان بودیم و اصلا حواسمون نبود که چی شد! گذشت و گذشت تا اینکه بقال سر کوچه ما هم کارت اینترنت دایل آپ آورد و شصت پای راستم خبر دار شد که آره داداش، حکما یه خبرایی هست و این اینترنت که میگن، داره بدجوری همه گیر میشه و من باهاس حضور پر رنگی در این بین داشته باشم. اینطوری شد که فغان عمه و عموی من در آمد که چرا تلفن شما مدام مشغوله؟!

اینجا بود که مشکلات من و اینترنت اکسپلورر شروع شد. این اینترنت اکسپلورر بود که بابام با دیدن آیکنش آخر ماه و قبض تلفن رو یادآور می شد! خب اینم یه جور مشکل با اینترنت اکسپلورر هست دیگه! په نه په خیال کردین میخام از خون جگری که برای طراح های وب ایجاد کرد صحبت کنم؟ فکر کردین میخام از اینکه اینترنت اکسپلورر حاکم بلا منازع بود و اصلا فکر نمی کرد یه روز از عرش بیاد به فرش صحبت کنم؟ نکنه خیال کردین میخام از استبداد بیلی جون و رفقا و کند کردن پیشرفت دنیای وب صحبت کنم؟

آره، درست فکر کردین! میخام از جنگی صحبت کنم که خود اینترنت اکسپلورر جرقه آتشش رو زد و خودش بعدها از زبانه های این آتش سوخت صحبت کنم! میخام شما رو به موزه هنرهای مدرن اینترنت دعوت کنم و برای شما فرازهایی از این نبرد بی پایان بین مرورگرهای اینترنتی رو به تصویر بکشم. قصد دارم تا این بار تصاویری رو که یکی از سایت های اهل دل تهیه کرده بدزدم و برای شما باز نشر کنم تا شما هم از دیدن این نبرد صفا کنید. باشد که رستگار شوید.

هر گل یه بویی داره. در تصویر زیر هر یکی از مرورگرهای مهم امروزی در کالبد زنی به تصویر کشیده شدند تا بیانگر حسن و عیب اون مرورگر باشند. دل شما برای کدامین یک از این بانوان می تپد؟

تصویری موسوم به Browseristas.

حماسه نبرد مرورگرها. مرورگرها در قامت یک گلادیاتور پای به نبردی طاقت فرسا گذاشته اند. تنها یک نفر زنده خواهد ماند و او کسی نیست جز یک فاتح مصمم.

تصویر موسوم به Browser Battle.

زورآزمایی مرورگرها. مرورگر کروم از گوگل با حضور غافل گیر کننده و ناگهانی خود سایر مبارزین را به هماوردی طلبید. در این میان اینترنت اکسپلورر مفلوکانه کتک می خورد.

تصویری موسوم به Browsers’ Battle.

سه گانه ی افسانه ای. در زمان باستان سه مرورگر افسانه ای به اسم کروم، اینترنت اکسپلورر و فایرفاکس بودند که پیوسته در نبرد بودند تا تعادل را در قلمرو آنلاین به ارمغان آورند.

تصویری موسوم به Browser Trio.

جنگ های مرورگری. شایع ترین و پر بازدید ترین تصویر از جنگ مرورگرها که به سمبلی فانتزی از این نبرد تبدیل شده.

تصویری موسوم به Browser Wars.

کارزار اینترنت اکسپلورر و فایرفاکس. خدایان به پیکار یکدیگر می روند. روزگاری که نامی از کروم در میان نبود.

تصویری موسوم به Firefox Fights Internet Explorer.

پیکار اینترنت اکسپلورر در مقابل فایرفاکس. پس از خوردن کتک های فراوان و شنیدن فحش های رکیک، اینترنت اکسپلورر در صدد غلبه دوباره بر سایرین از جمله فایرفاکس است.

تصویری موسوم به Firefox vs Internet Explorer.

نبرد نهایی. متحدین قبلی خود هم اینک در صدد بقای خود و چیرگی بر دیگری هستند. این روزا دو مرورگر کروم و فایرفاکس به سختی با یکدیگر در رقابتند.

Firefox vs Chrome

خدایان و مردم. تلاشی مستمر جهت جلب رضایت کاربران با ارائه ویژگی هایی نو و کاربردی. سرنوشت این کشاکش را ارضا کننده ترین مرورگر رقم خواهد زد.

Firefox vs Google Chrome

با این فتیله بازارت تعطیله. سایه سنگین مرورگر کروم از گوگل و به حاشیه راندن و نابود کردن اینترنت اکسپلورر.

Fssss.

مطرود از قبیله. وارث و فاتح بزرگ گذشته (اینترنت اکسپلورر 6) نه چندان که توسط انقلابیون اخراج و تبعید می شود. اما فرزند نا خلف وی یعنی اینترنت اکسپلورر 7 کماکان به تقلا می پردازد.

IE6 Denial Message

مرورگر ها در شمایل سلاح. تشبیه مرورگرهای کروم و فایرفاکس به سلاح های جنگی.

If Browsers Were Guns

اگر مرورگرها گربه های مسلح بودند! وقتی بخایم گیر بدیم و اینترنت اکسپلورر رو ضایع کنیم میشه همین دیگه.

If Browsers were Cats with Guns

مرورگرها در شمایل مشاهیر. این هم تصویری برای اهالی سینما. شرح تصاویر خود گویاست.

If Browsers Were Celebrities.

مرورگرها در قامت ابرقهرمانان. خب معلومه الان خیره به کدام مرورگر خواهید شد.

If Browsers Were Superheroes.

جشن تولد 15 سالگی اینترنت اکسپلورر. یک هدیه کنایه آمیز از طرف همکاران به اینترنت اکسپلورر نگون بخت. هدیه ای به اسم HTML5که این روزها محبوب دل هاست و اینترنت اکسپلورر (نسخه های 6، 7، 8 و با بی رحمی نسخه 9) قادر به پیشتیبانی از آن نیست.

Internet Explorer’s 15th Birthday.

دوستان توجه کنید که روزگاری اینترنت اکسپلورر خدمات شایانی به من و شما می کرد. اعتراف می کنم که جوگیری مانع گفتن تمام حقایق میشه. فراموش نکنیم که شرکت مایکروسافت سازنده مرورگر اینترنت اکسپلورر خدمات شایانی به بشیریت کرده و بسیاری از محصولاتش روزمره توسط ما استفاده میشه.

به اعتقاد من در آینده ای نه چندان دور، چنانچه شرکت های انقلابی دیروز، روند بی وقفه ی رشد و استیلای خودشون رو ادامه بدند سرنوشتی همچون مایکروسافت خواهند داشت. این روزها شاهد حضور گوگل در عرصه هایی هستیم که ممکن هست حریم شخصی را به شدت تحت تاثیر قرار بده.

فراتر از روایت بالا، این روزها مشابه نبرد مرورگرها، یک نبرد دیگر در توسط سیستم عامل های ویندوز موبایل، اندروید و آی او اس در جبهه موبایل و تبلت در جریان هست. خاطرات و تصاویر این نبرد (اسمش رو بذاریم رقابت سازنده؟) رو بچه های من و شما روایت خواهند کرد. به امید پیروزی حق علیه باطل.

پی نوشت:

این نوشته برداشتی آزاد از نوشته 20 Awesome “Battle of the Browsers” Artworks است.
برای مشاهده منبع هر تصویر بر روی تصویر مربوطه کلیک کنید.

مطلب مرتبط:

41 نفری که اینترنت را دگرگون کردند

5 دیدگاه دربارهٔ «نبرد مرورگرهای اینترنتی به روایت تصویر با کمی چاشنی!»

    1. به نظرم آینده از آن کسی هست که سریعتر خودش رو با استانداردها و نیاز کاربرا وفق بده. مطمئنا اینترنت اکسپلورر درس خوبی از ناکامی هاش گرفته.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *