وب مدرن در تقابل وب ایرانی با معماری اوس اکبر!

معمولا روال بر اینه که وقتی یه کسی ابراز وجود  واظهار فضل میکنه ملت روش زوم میشن تا یه سر نخی، ترک دیواری، جوراب سوراخی یا خلاصه یه چیزی توی وجود این بشر پیدا کنن و بهش یادآوری کنن که هی مشتی، یادت نره خودتم بعلهhttp://bamauniverse.com/forums/images/smilies/laughing-smiley.gif. با این مقدمه خواستم برای شما از این بنویسم که معمارهای وب ایرانی ما یعنی همون اوس اکبرها که من هم ممدشون هستم در قیاس با اوستاهای ینگه دنیا و اون ور آب در چه وضعی قرار دارند. خب مسلمه که این قصه در یک مقال نمی گنجه و منم تاب شنیدن اینکه کله خودمم کچل هست ندارم. بنابراین از نگاه چند مودار با تجربه سعی می کنم چند جنبه قابل تامل از طراحی وب ایرانی رو که فکر می کنم نیاز به وام برای نوسازی داره به شما معرفی کنم.

تراکم نوشته ها در حد آش شله قلم کار

قدیم ها که کتاب ها با استفاده از تکنیک حروف چینی و با قلم های محدود نوشته می شدن به نوعی کتاب طراوت چندانی نداشت و نوشته خشک و خالی بود. اما بعدا با اومدن برنامه های واژه پرداز و دیجیتالی شدن رنگ و بو و جانی تازه در این صنعت دمیده شد و نگارش فنی و… شروع به خود نمایی بیشتری کرد. فراتر از اون در نشریات دیجیتال شاهد زرق و برق بیشتری هستیم و رسانه های منفرد دست به دست هم دادن تا نشریه ها چند رسانه ای بشن. اما دریغ و صد حیف که این گردهمایی چند رسانه ای بد جوری توی ذوق می زنه. یه نمونه بارزش هم عدم توجه به پاراگرف بندی صحیح و چشم و چار مخاطب بیچاره هست. توی این مواقع “اوس اکبر سایبرساز” این امر رو یادش رفته و همین طور خشت و رو خشت گذاشته و متن رو نوشته. بهتره خودتون این تفاوت رو در دو تصویر زیر که از دو سایت ایرانی گرفته شده مقایسه کنید.

1
یک سایت بدون توجه به شیوه صحیح نگارش پاراگراف ها در متن خبر
2
تصویر یک سایت بدون توجه به شیوه صحیح نگارش پاراگراف ها در متن خبر

برای جلوگیری از چنین خطاهایی اوستاهای عزیز باید به چند نکته توجه داشته باشن:

– اول اینکه از ادیتور های مطرح دنیای وب همچون CKEditor و یا TinyMCE و … بهره بگیرن تا علائم نگارشی در کنار سایر موارد فنی به خوبی رعایت بشه.

– دوم اینکه به ویراستاران و نویسندگان سایت یادآوری بشه که مطالب رو وقتی از جایی دیگر به سایت میارن و یا کپی می کنن باید علائم نگارش و اصول مربوطه رو رعایت کنند. خصوصا این مشکل در کپی کردن از برنامه های ورد به جاهای دیگه مشهود هست.

– سوم اینکه کدها رو طوری بنویسن که کدهای ضروری HTML رو ناشیانه و نا به جا از بطن متون نوشته شده حذف نکنه . این عامل در کنار نوشتن صحیح کد ها با رعایت توصیه اول یعنی به کارگیری همون ادیتور های مطرح محقق خواهد شد.

چراغونی کردن سایت در حد عروسی عمه خانم

اگه شما ندیدین من که زیاد دیدم. مواقعی که ولادت شخصیت بزرگی هست و میخان شهر رو آذین بندی کنن میان به طرز ناشیانه ای از این سر شهر رو تا اون سر شهر رو چراغونی می کنند که حتی ادیسون هم توی خواب ندیده بوده. کمی اون ور تر حاج محسن در حال چاپ تراکت برای مغازه خودش هست و داره به گرافیست بازارچه امر می کنه که پسر ، من میخام 49 خط مطلب توی این تراکت بنویسی و هر کدومش هم  باید یه جور متفاوت بنویسی، از چینی گرفته تا فارسی. گرافیست ( ! ) هم میگه: ای به چشم حاجی، همین دیروز 245 تا فونت از اینترنت گرفتم که برات می ریزم پای کار. خیالت تخت. من بیچاره رو بگو که فکر میگردم چشمام آستیگمات نیست  و لوچ هم نیستم.

اما با دیدن این همه زر و برق فکر کنم باید تجدید نظر کنم. همین حکایت و سلیقه بازاری مکتبی رو خلق کرده که اوس اکبر سایبرساز ما در اون پرورش پیدا کرده . هر جا که یه پیکسل فضای سفید می بینه میاد و توش یه بنر تبلیغاتی ای می چپونه. اگرم جاش نشد می نویسه ” اینجا جای تبلیغ شماست”. منم که تا مدت ها گیج و منگ بودم خیال کردم خدای نکرده از تکنولوژی عقب افتادم و تصور می کردم باید اومد توی سایت یا وبلاگ و تبلیغ رو خوند و مطلب رو اصلی رو تبلیغ دونست! آخه عزیز دل انگیز، اوستا اکبر، چرا میای من و دیگری رو گمراه می کنی و یه تریلی تبلیغ می چپونی دور تا دور سایتت؟حالا کاش بنر ها هم زیبا بودن و کمی چشم نواز. یک بنرهای جیغی میذارن که آدم دلش میخاد بره همون تراکت حاج محسن رو ببینه به جای سایت شما.

3
نمونه ای از آراستگی در به کارگیری بنرهای جذاب و تبلیغات متعادل
4
نمونه ای غیرحرفه ای از استفاده افراطی از بنرهای تبلیغاتی

برای جلوگیری از چنین خطاهایی اوستاهای عزیز باید به چند نکته توجه داشته باشن:

– اول اینکه هر فضای خالی و سفید در سایت مناسب تبلیغ نیست  نباید فضای سفید و کنتراست سایت رو فدای حجم عظیمی از بنرهای متحرک کرد. تناسب در بودن فضای سفید و روشن کافی در کنار مطلب خواندن مطلب رو بسیار شیرین تر می کنه.

– دوم اینکه بنا بر مطالعات چشم مخاطب مثل کوری رنگ به بنرهای تبلیغاتی بی تفاوت هست و چون کاربر مطلب رو قبل از خوندن اسکن می کنه با چشماش پس به راحتی می تونه دکان شما رو نادیده بگیره.

– سوم شاید یادت رفته این روزا مرورگرها و خصوصا فایر فاکس ابزارها و افزونه های خوبی برای بلوکه کردن تبلیغات دارن. هان؟ پس افراط نکن تا فرطوت نشی.

– چهارم یادت که نرفته توی ایران ملت از دیزل نت استفاده میکنن و خودشون برن پیاده سایت رو توی سرورش از نزدیک ببین بهتر از این هست که بشینن با تلفن و به صورت دایل آپ به اینترنت وصل بشن و بیان تماشای یه سایت پر از مطلب ( ببخشید همون بنر).

دو دقیقه بیشتر فکر کردن بهتر از یک عمر کپی کردن!

خب احتمالا من هم اگر مغز داشتم و بیشتر فکر می کردم کمتر می نوشتم! اما به هر حال یه اصل فرنگی می گه که : محتوا یعنی همه چیز! . داستان از این قرار هست که مخاطب سایت یا وبلاگ شما به خوبی قوه تشخیص یه مطلب بد رو از خوب داره و به زودی تشخیص میده که شما کپی کار هستین یا نیستین. اگر اینطور نیست پس چرا توی الکسا همیشه صد تا سایت برتر جز دسته ای هستن که مطالب بهتر و بکرتری رو ارائه می دن؟ یا اگر اینطور نیست چرا سایت کپی کار شما اون بالاها نیست؟

ببخشید، از پشت صحنه اشاره می کنن که اصل مطلب برای اوس اکبر سایبرساز بود نه اوس جعفر مکاتب الدوله. خب اگر اینطور هم باشه بازم همون قصه حاکم هست. چطوره که وقتی یه سایت موفقی ظهور می کنه در کسری از سه سوت 7000 تا کپی از روی قالبش زده میشن و همیشه میشن شبیه اون؟ سایت p30download که معرف حضورتون هست؟ حالا بگردین به سادگی 6999 تا مشابهش رو پیدا کنید. همشون هم زدن قدرتمند ترین و بهترین سایت ایرانی!! یعنی دو دقیقه برای شعارش هم فکر نکردند این اوس اکبرهای ما. گذشته از همه این ها، شما روتون میشه 10 تا کپی از سایت های معتبر رو توی رزومه کاری خودتون داشته باشید و برین جلو این و اون پز بدین که این ها رو من ساختم؟ آخه این هم شد سابقه کار؟

برای جلوگیری از چنین خطاهایی اوستاهای عزیز باید به چند نکته توجه داشته باشن:

– اول که کاربر به خوبی به کیفیت کار شما واقف هست. پس به جای کپی کاری به اصل قضیه که محتوی ناب هست اهمیت بدین نه اینکه مدام در حال بزک کردن و جراحی پلاستیک و گریم کردن سایتتون باشید. نا برده رنج و گنج و بازدید میسر نمی شود، رنک (Rank) آن گرفت جان برادر که کار کرد.

– دوم اینکه این کار از نظر اخلاقی درست نیست و به سرعت خبر از سر درون کپی کار وذهن غیر خلاق شما میده. اینجاس که به همچین کسایی میگن تو که این کاره نیستی عمو.

– سوم اینکه اگر هم باز به هیچ صراطی مستقیم نشدی لا اقل موقع کپی کاری موارد سازگاری قالب سایت توی مرورگرهای مختلف رو جون هر کسی دوست داری فراموش نکن. حالا باز میگه لیلی زن هست یا مرد…

محدودیت های یک ذهن جدولی

ببینم، نظر شما چی هست که من کت شلوار رو با کفش میخی فوتبالی بپوشم و توی مجلس جشن نوه عمه خاله اسکندر شرکت کنم؟ خب  بنابراین بنا به قانون نسبیت طراحان  نتیجه می گیریم که جدول ( عنصر Table ) برای هدفی خاص خلق شده که همان نمایش منظم داده ها می باشد. تا چند وقت پیش مد بود که قالب های سایت رو بر مبنای جدول میساختن و بعدشم با یه کارد خوشکل برشش می دادن و یه پازل خوشکل تحویل صاحب سایت می دادن. اما زمونه عوض شد و قالب های غیر جدولی و CSS ای جای این روش رو گرفت. اما قضیه به همین جا ختم نشد و اذهان جدول زده طراحان هنوز معطوف به کشیدن هر چیز با جدول هست. در حالی که با کمی انعطاف می شد بسیار بهینه تر قالب رو در آورد. مثلا توی همین تصویر پایین تماشا کنید که چطور تیتر ها و عنواین در هم تنیده هستند. در حالیکه می شد خیلی بهتر کار کرد و بخش ها رو حتی با رنگ بندی شاخص تر می کرد.

5
استفاده سو از جدول برای نمایش لیست و هرز دادن فضاهای مفید

برای جلوگیری از چنین خطاهایی اوستاهای عزیز باید به چند نکته توجه داشته باشن:

– اول اینکه سعی کنید همیشه مقید به جدول نباشید و سهولت و خوانایی حرف اول رو بزنه.

– دوم اینکه تگ های h و li و span و div رو برای منظورهایی مشابه مورد عکس بالا به خوبی و زیبایی میشه به کار برد. به طریقی که اسیر محدودیت فضا نشیم.

– خوندن مطالب در مورد رویکردهای جدید دنیای وب ( همون وب 2) رو به شما توصیه می کنم. خودمم این تموم شد قول میدم برم دوباره مرورشون کنم.

Demonstrating Web 2.0 principles

Web 2.0 how-to design guide

Web 2.0 how-to design guide

16 دیدگاه دربارهٔ «وب مدرن در تقابل وب ایرانی با معماری اوس اکبر!»

  1. سلام
    خلاصه اي از مطلبتون خوندم.
    جالب بود.
    متاسفانه طراحان ايراني به اين چيزا زياد اهميت نمي دهند و فقط به فكره $ هستند.

    1. البته این رو هم باید مد نظر داشت که کارفرماها هم حاضر به پرداخت هزینه کافی نیستن و این میشه که شاید بعضی جاها ماست مالی بشه.

  2. سلام…..

    متاسفانه اوستا اکبرهای ایرانی همونطور که دوست بالایی هم متذکر شدن فقط دنبال پول اند اون هم از نوع سریعا پولدارشویدهاش!!!
    و برا همین کیفیت فراموش شده. همه مطالب شما رو قبول دارم . من هم شخصا از این وضعیت اسفبار وب ایرانی متاسفم امیدوارم درست بشه .خدا رو چی دیدی ممکنه روزی روزگاری به خودشون بیان و با استانداردهای جهانی جلو برن.

  3. حاجي جون 245 تا فونت چرا ؟ اصن همه وکتورام را ميريزم به پات . راس مي گم به مرگ پويول که ديشب نبود و گند شد به اوقات فراقتمون …

  4. ممنون.

    ما که هر چی نگارشی تر گفتیم به گوش کسی نرفت .
    شاید با زبون طنز بیشتر به این وضعیت پی ببریم.
    ممنون از مطلب جالبت.

  5. بازتاب: Twitter Trackbacks for وب مدرن در تقابل وب ایرانی با معماری اوس اکبر! « Silvercover’s Weblog [silvercover.wordpress.com] on Topsy.com

  6. سلاممممممممم
    خیلی عالی بود. دست مریزاد.
    با اینکه مطالب وبلاگتون رو نرسیدم بخونم ولی یقین دارم خیلی روی وبلاگتون کار کردین
    معلومه که حسابی براش وقت گذاشتین.
    مرحبا به این همت….

  7. سلام . با آرزوي موفقيت براي شما و کاربران اين وب

    مطلب جالبي بود

    خوشحال ميشم با شما تبادل لينک داشته باشم

    1. درود،

      چشم ف.رضایی عزیز. اینجا من از دانسته هام می نویسم و تنها هدفم نوشتن مسائل واقعا به درد بخور هست که به درد یکی بخوره. پس شاید کمیتش برای هدف کیفیت فدا بشه! اما با انرژی هایی که شما دوستان می دید شک نکنید که این وبلاگ پا بر جا خواهد موند.

  8. بازتاب: به سایت بزرگترین دروغگوی ایران خوش آمدید! « وبلاگ سیلورکاور

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *