ADSL رندانه، همراه با درد و خونریزی!

netآقا کلا بس که توی نشریات و رسانه ها وسایت ها مقاله در نکوهش وضعیت اینترنت کشور و بالاخص مشکلات ناشی از اینترنت به اصطلاح پر سرعت خوندیم فکر کنم دنبال یه جایی میگردیم تا گلاب به روی شما استفراغ کنیم. یعنی حالمون به هم خورده. جالب اینجاس مثل فیلم های هیجان انگیز هر روز هم یه اتفاق جدیدی توی این بازار وانفسا و پرآشوب میفته که دستمایه نویسنده ها و وبلاگ نویسان این مرز و بوم میشه. خب بالاخره باید یه سوژه خبری باشه، وگر نه همه آی تی نویس ها کارشون کساد میشه. اینطور نیست؟ شاید به این دلیل وضعیت اینترنت ما اینطوریه!

از این مقدمه کلیشه ای که همه شما حفظش هستین و از این به بعد میتونین توی انشا هاتون به کارش ببرین که بگذریم میرسیم سر وقت این سرویس دهنده های اینترنت مثلا پر صرعت (سرعت نیستا، چون اینجا سرعت یه تعریف دیگه داره. نمیدونستی بدون). این جماعت ارائه دهنده اینترنت اسم خودشون رو گذاشتن PAP و به نوعی گلوگاه های اینترنتی توی بخش ADSL و این ها هستن. این جماعت 11 گانه همچون یازده یار اوشن با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم میکنن که بیا و ببین. از مشکلات سر راهشون از جانب دولت و مخابرات گرفته تا امور پشتیبانی و بازاریابیشون. یکی از همین شرکت های معظم PAP شرکت ندا گستر صبا هست که معرف حضور خیلی از شما دوستان هست و من این بار قصد دارم تا کمی زیر ذره بین قلقلکشون بدم تا لبخند به لباشون بیاد. آخه خیلی خسته و نالان هستن. ببین وقتی این ها اینطورین وای به حال مشترکاشون! بر طبق ادعای خود شرکت و آمار تقریبی و شهودی به نظر میاد که ندا گستر صبا جز سه شرکت برتر ارائه دهنده خدمات ADSL هست و طیف وسیعی از کاربران اینترنتی ایرانی رو پوشش میده که بر همین اساس از جایگاه مهمی در بین کاربران برخوردار هست. در ادامه از چند جنبه مختلف این سرویس دهنده رو بررسی میکنیم.

وب سایت اینترنتی شرکت ندا گستر صبا

جای بسی افسوس و تاسف داشت که این شرکت اینترنتی و این همه داعیه برتری در ابتدای کار دارای یک سایت کاملا ناشیانه و مبتدیانه بود که اصلا آن طور که می بایست نبود. اگر یک شرکت اینترنتی با اون حجم عظیم سرمایه رویکردی این چنینی به ارائه خدمات خود از طریق اینترنت و وب سایت خود داشته باشه آیا به نظر شما از سایرین توقعی هست؟ قبل از نق زدن های من بهتر هست خودتون از اینجا و اینجا وضعیت سایت اینترنتی این شرکت رو از نظر بگذرونید. گذشته از این که همیشه ما ایرانی ها عقب هستیم و به اجبار جلو رفتن سایرین یه تکونی به خودمون میدیم، باید بگم که وضعیت سایت اینترنتی شرکت ندا گستر صبا با توجه به استاندارد های روز و منابع این شرکت از نظر من در حد ضعیف رو به متوسط ارزیابی میشه و اگر بخام از ده بهش نمره بدم نمره 4.5 میدم. الان داد خیلی ها در میاد که روی چه حسابی نمره داده. روی این حساب هایی که در ادامه میاد…

  • طراحی ضعیف قالب سایت

خب این مورد خیلی عجیب نیست و اکثر سایت های ایرانی از این نقیصه رنج میبرند و بردند. ندا گستر هم مستثنی نیست. یکی دو تا به اصطلاح طراح وب که اسم خودشون رو Sabanet Web Department گذاشتن، دست به کار شدند و پس از طی مشقت های فراوان قالب هایی این چنینی طراحی کردند. در همین راستا چند تصویر از سرس کد این سایت برای دوستان قرار داده شده تا به صحت ادعا بیشتر پی برده بشه. یکی از نکته های جالب درج عبارت  “وب سایت جدید نسخه بتا” در بالا و سمت راست سایت هست که آدم رو یاد سایت های پویای وب دویی میندازه. ((: تازه تر این که قالب این سایت خیلی شبیه قالب سایت قدیمی و معروف ایتنا هست که خودتون می تونین مقایسش کنید. معلومه که ایتنا زودتر این قالب رو داشته و صبا نت…

  • عدم بهینه سازی مناسب و کاربری نا مطلوب

البته نباید در این مورد خیلی سخت گیر بود. چون که این امر در اکثر سایت های ایرانی نمودار هست و خیلی از متد های طراحی و ساخت وب سایت به صورت غلط فراگرفته شده و آموزش داده شده. چیدمان منو ها و بهینه سازی برای موتورهای جستجو و توجه به نیاز های روز افزون کاربران و نظر به استاندارد های روز از مهمترین نقیصه های این وب سایت هستند. به عنوان نمونه می تونین از طریق سایت http://www.dead-links.com اقدام به بررسی لینک های مرده و خراب این سایت کنید و یا با استفاده از ابزارهای موجود SEO این سایت رو بررسی و تحلیل کنید. هر چند که ممکن هست در نظر گرفتن چنین فاکتورهایی برای شرکت اینترنتی ایرانی (از منظر بازاری)  مسخره به نظر بیاد اما همین جزئیات هستند که زیبایی ها و رضایت رو در کنار هم جلب میکنن. به عنوان نمونه ای بارز در بخش کنترل مصرف و ریز مصرف برخی از امکانات ضروری همچون فیلتر کردن بازه نتایج، مرتب سازی نتایج، چیدمان منظم و .. اصلا به چشم نمیخورد. این روزها با وجود محیط های یکپارچه کد نویسی همچون ویژال استودیو و ساده تر شدن فرایند ساخت صفحات مبتنی بر بانک اطلاعاتی و ارائه ابزار های بکش و بنداز ( Drag and Drop) و محیط ویژال، ندیدن چنین ویژگی های ساده ای این سوال را به ذهن متبادر می کند که تیم مبارک طراحی صبا نت در کدامین وادی سیر می کنند؟

آیا از خودتون  پرسیدین که اگر مثلا پسورد شما لو رفت و شب جمعه بود و یا احیانا خواستین پسوردتون رو عوض کنید باید کجا برید؟ فکر کنم باید شال و کلاه کنید و برید کبتا درخواست عوض شدن پسورد خودتون رو بدید. چون من تا حالا توی این سایت گزینه ای این چنینی ندیدم . صبا نت ادعا کرده به دلیل مسائل امنیتی این چنین کرده! یکی نیست بهشون بگه پس چرا سیاست های تخصیص یوزر نیم و پسورد شما شبیه هست و مثلا یه آشنا به راحتی میتونه با حدس زدن یوزر نیم شما از کم و کیف مصرف شما آگاه بشه؟ خب زیاد نمیشه گیر داد. شرکت اینترنتی هستن. شاید اگر شرکت غیر اینترنتی می بودن میشد ازشون انتظار خدمات و سرویس های این چنینی رو داشت. مگه نه؟!!

از طرفی ساده ترین متد های امنیتی و کد نویسی رعایت نشده. مثلا اگر شما فرم ارتباط با مدیران سایت صبا نت رو همین طوری خالی ارسال کنید در کمال تعجب مشاهده می کنید که هیچ خطایی به کاربر گزارش نمیشه!! تازه بعد از اون اگر فرم رو هم کامل پر کنید و ارسال کنید خیلی به گرفتن جوابش خوش بین نباشید. یکمی اون ورتر اگر به صفحه تعرفه سرویس های ماهیانه اینترنت پرسرعت صبا نت سری بزنید متوجه میشد که اطلاعات ارائه شده با نرخ های روز مطابقت نداره و مثلا باید زنگ بزنید به نمایندگی یا وارد بخش شارژ اینترنتی بشید تا متوجه بشید ای داد قیمت ها و سرویس ها یه چیز دیگس!  این بخش از گفته های ما هنوز میتونه جای بحث بیشتر داشته باشه اما به هر حال به خاطر بیان زوایای دیگه در همین جا خاتمش میدم.

سرویس دهی و پشتیبانی از کاربران

بروز مشکل در سرویس دهی و خدمات یک امر طبیعی هست و نباید انتظار این رو داشت که همیشه و همه جا همه چیز خوب کار کنه. اما با این اوصاف باید دید بخش پشتیبانی تا چه حد جوابگوی مشکلات کاربران هستند. صبا نت به واسطه داشتن نمایندگی در سراسر کشور امور پشتیبانی رو به نمایندگان خودش واگذار کرده که در برخی شهرها یک نماینده بار پشتیبانی سایرین رو به دوش میکشه و در شهرهایی هر نماینده خودش پاسخگو هست. از طرف دیگه باز در برخی شهر ها پشتیبانی شبانه و در ایام تعطیل امکان پذیر شده و در برخی جاهای دیگه خیر. اما به هر ترتیب وقتی مدتی از سرویس گیری شما بگذره متوجه نکات ریزی خواهید شد که در ادامه با هم اون ها رو مرور می کنیم. ضمنا یادمون نره که در سایت صبا نت قید شده : همیشه حق با مشتری است .

  • ناتوانی بخش پشتیبانی در حل مشکل

وقتی شکه شما با مشکلی در ارائه سرویس بر می خورید و تلفن رو برداشته و با بخش پشتیبانی تماس میگیرید ممکن هست چند باری با بوق اشغال مواجه بشید که خب این امری طبیعی هست. پس از طی این مرحله شما با یکی از مسئولین پشتبانی صحبت خواهید کرد و از شما میخان که مشکل خودتون رو شرح بدین. ما میدونیم که مشکلات ممکن هست مربوط به شبکه داخلی ما باشه، مربوط به شبکه مخابراتی باشه و یا از منبع و سرویس دهنده اصلی یعنی خود صبا نت باشه. در صورتی که مشکل از ما باشه راهنمایی های دلسوزانه بخش پشتیبانی به همراه تلاش پیگیر خود ما احتمالا میتونه کارگشا باشه. اما اگر مشکل از ما نباشه اونوقت هست که قصه تازه شروع میشه. شما سعی دارین تا به اون ها بفهمونین که مشکل از شما نیست و از شبکه هست. بعد از کلی چونه زدن وقتی که قبول کردن مشکل از شبکه هست به شما وعده هایی میدن که در روزهای اول شاید شما رو امیدوار کنه. اما وقتی زمان بگذره، متوجه میشید که این مشکلات به صورت مکرر بروز میکنه  و گویا دردی مزمن هست. یکی از شایعترین مشکلات بار ترافیکی بیش از حد شبکه هست که در اوج ساعات مصرفی کام خیلی ها رو به واقع تلخ میکنه. وقتی هم که با بخش پشتیبانی تماس میگیرین و وانمود میکنین که همچین هم آماتور نیستین و سر رشته ای در چیزی که ادعاش رو میکنین دارین، کمی با صداقت بخش پشتیبانی مواجه میشین و خودشون اظهار میکنن که خود اون ها هم که نمایندگی هستن همین مشکل رو دارن. و اینجاس که دوزاری شما میفته که کار از ریشه خراب است.

شما عمدتا با پاسخ هایی کلیشه ای برای مشکلات متفاوت مواجه میشین  و وقتی هم که با دلیل منطقی سعی در قبولاندن مشکل خود می کنید، یا یه جورایی دست به سرتون میکنن و یا آب پاکی می ریزن رو دستتون که بله فلان جای کار ما میلنگه! با خودتون که بیشتر فکر میکنین میگین که چرا و برای چی اینجای کار میلنگه. وقتی بیشتر تحقیق میکنین متوجه میشین که ای داد مشکل از بالاس و همه تقصیر ها گردن صبا نت نیست. اما گذشته از این صبا نتی ها و سایرین هم در این بی ثباتی اینترنت با واگذاری بیش از حد خطوط مقصر هستند. باید خودتون رو از این به بعد آماده کنید تا تبدیل به یک دایره المعارف اینترنتی بشید. چرا که با پرسش و پاسخ های متعدد و پیگیری های زیاد به زودی متوجه خواهید شد که خودتون یه پا مرکز پشتیبانی شدید. به اعتقاد من و تجربه حاصله من و دوستانم و شواهد بخش پشتیبانی فقط جوابگوی نیاز های بسیار ساده و پیش پا افتاده همچون تعویض رمز عبور و یا شارژ مجدد سرویس و توضیح چند مشکل ساده دیگه هست و در مواقعی که مشکلات حادی بروز میکنه بهتر هست به جای رجوع به بخش پشتیبانی خودتون وارد  عمل بشید و یا برید امامزاده و دخیل ببندید! بی ثباتی در اتصال اینترنتی، باز نکردن برخی از سایت های مشهور و بدون مشکل، قطعی لینک در ساعات اوج مصرف از عمده ترین مشکلات ایت سرویس دهنده هست. برای تکمیل بیشتر گفته هام چند لینک از صحبت های سایر کاربران صبا نت رو اینجا قرار میدم:

از طرفی باید صحبت های بالا سری ها رو هم شنید:

بد نیست برای بررسی بیشتر سرویس دهی به اینجا یک سری بزنید و خودتون پرسش و پاسخ ها رو مرور کنید. یکی از ادعا های جالب صبا نتی ها در پاسخ به سوال وجود محدودیت حجمی در ارائه سرویس هاشون این هست :

همانطور که از کاربران فعلی ما شنیده اید ، یکی از محاسن خوب Sabanet.ir ، سرعت بسیار بالای سرویس هاست . و یکی از بهترین سیاسـت ها جـهت حفظ کـــیفــیت اعمال محدودیت های حجمی است شاید بپرسید چرا بعضی از دیگر شرکتها محدودیت حجمی ندارند ، در جواب باید گفت چون از برنامه های مدیریت کیفیت و حجم ترافیک به دلایل شرایط سخت افزاری و نرم افزاری نامناسب نمی توانند استفاده کنند.

بنده با شنیدن و تجربه این ادعا به پای صحبت برخی از ISP هایی که ذینفع نیستن نشستم و دقیقا اون ها همچنین ادعایی داشتند که صبانت در پیکربندی شبکه خود ناتوان هست. حال چه کسی راست میگه و چه کسی خلاف واقع باید خودتون پیگیرش باشید! یعنی در ایران کسی جز صبا نتی ها با پیکربندی صحیح آشنایی نداره! در نهایت احتمالا همه چیز به اینجا ختم میشه که مشکل عمدتا بر گردن صبا نت نیست و از بالادستی ها هست. از سوی دیگه بین بالادستی ها و این شرکت های PAP هم از جمله نداگستر صبا درگیری وجود داره و دودش کماکان توی چشم کاربرا میشه. مثلا وقتی اعلام میشه که تعرفه های ADSL فلان درصد کم شده ، شرکت ندا گستر کلا یه سری سرویس هاش رو از دور خارج میکنه و مسائلی از این قبیل که گفتنش خودش میشه یه رمان. توی رسانه های دلسوز و تخصصی هم بارها توصیه ها و راهکارهایی برای رفع مشکلات بالا سری اعلام شده اما کماکان مشکلات و بی توجهی ها به قوت خودشون باقی هستن. ضمنا تا یادم نرفته بگم که برای کمی تسکین بیشتر و یا سرگرم شدن می تونین با خوندن این خبر اقدام به درج شکایات خودتون کنید.

چند وقت پیش هم فایلی به دستم رسید از طریق یکی از دوستان که حاوی نکات جالبی بود که به دست یکی از مشترکان شیرازی برای مسئولین ارشد صبا نت به نگارش در اومده که شما میتونین از طریق لینک زیر دانلودش کنید.

دانلود شکواییه

  • تعرفه قیمت ها و نوع سرویس ها

نکته های ریزی در قیمت گذاری و سیاست های ندا گستر صبا وجود داره که گذر زمان اون ها رو نشون داده. در ابتدای کار و در رقابت با سایر ارائه دهنده تعرفه های صبا نت بسیار وسوسه کننده بود و سرویس ها هم کمی بهتر. اما به سرعت و با گذشت زمان و هجوم بیش از حد کاربران متقاضی کیفیت به شدت افت کرد ولی روند توسعه شبکه صبا نت به همان نسبت رشد نکرد و جلب مشتری بدون توجه صرف به محدودیت ها ادامه یافت. بدین ترتیب درصدی از کاربران با مشکلاتی جدید مواجه شده و از صبا نت کوچ کردند. برخی دیگر با آگاهی از وضع نا به سامان سایر سرویس دهنده ها راضی به تحمل و سوختن و ساختن شدند و برخی دیگر به دلیل نیاز مبرم و عدم تحمل کوچ از سرویس دهنده فعلی به سرویس دهنده دیگر کماکان مشتری صبا نت مانده اند.(به زور یعنی…)

از طرفی بعد از مدتی با عادت کردن به تعرفه قیمت ها و سرویس ها با تغییر کلی مواجه میشن که در بطن امر خوشایند نیست. به عنوان مثال سرویس های 64 کیلو و سرویس دهی ماهیانه به کل بر داشته شده و متقاضیان در تاریخی که این نوشته به نگارش در میاد باید سرویس های بالاتر و با بازه زمانی سه ماهه و بیشتر رو خریداری کنه. وقتی هم که شرکت با اعتراض مشتری ها مواجه میشن اینطور وانمود میکنند که این تعرفه ها بسیار به صرفه تر هست برای شما. اما حالتی رو در نظر بگیرید که یک فرد سرویس سه ماهه 256 کیلو رو خریداری کرده و به دلیل ترافیک سنگین و بی ثباتی در سرعت در نیمی از زمان استفاده خود سرعتی برابر با سرویس 128 کیلو و یا کمتر رو داره. خب شما اسم این رو چی میذارین؟ خریداری سرویس بهتر با سرعت و کیفیت کمتر؟ پس به این ترتیب کسانی که سرعت پایین تری خریداری کردن به صرفه تر عمل کردند. اینطور نیست؟ از این بازی های زیرکانه در سایر سرویس دهنده ها و از جمله صبا نت دیده میشه که کابران حتی در صورت آگاهی از اونها به دلیل جبر و اجبار مجبورند که بهش تن در بدند. تازه برخی موقع ها هم کاربرا یک شارژ سه ماهه و یا بیشتر رو در زمانی کمتر مصرف میکنند و در نتیجه در بلند مدت باید هزینه بیشتری بپردازند.

***

به این ترتیب به پایان قسمت اول بررسی سرویس دهنده اینترنتی ندا گستر صبا رسیدیم. در آینده نزدیک و در ادامه زوایای دیگر این سرویس دهنده و سایرین رو با هم بررسی خواهیم کرد. ادامع دارد…

14 دیدگاه دربارهٔ «ADSL رندانه، همراه با درد و خونریزی!»

  1. باباهی تازه خبر ندارین.من از فیلترنته پر سرعته شبانت! استفاده می کنم.برای این میگم شبانت چون روزانه بخوام دانلود کنم ظرف مدته 10 روز تموم میشه اکانته یکماهه.خونه ام هم سه تا یوزرن عملن به یک هفته نمی کشه :د ی
    برای همین از اکانتای شبانه اش استفاده می کنم که تموم نشه زودی…اما اکانتهای شبانه سرعتشون فوق العاده پایینه.مثلن سرعت دانلود در حدود 3 هستش شبها..گاهن کمتر.بعد هر چی به صبح نزدیک میشه سرعت میاد بالاتر در نهایت ساعت 6:30 به 20 می رسه.ساعت 7 هم اکانت شبانه تموم میشه اما چند ثانیه قبلش سرعت به 50 و گاهن 100 می رسه.این فیلترنته شبانه ای که انقدر ازش دم می زنن برای حقوقه کاربران اینه.در اصل سرعته صبانت رو بخوایم حساب کنیم از سایر سرویس ها بیشتر که هیچ، کمتر هم هست.منتها توی ایران همه حرف می زنن موقعه عمل….
    ببخشید درد دلم زیاد شد اما خودم هم رفتم توی سایتشون خوندم سرویسهای ما از همه جا پر سرعت تره فحش دادم کلی بهشون 🙁 تازه نصف سایتها هم فیلتره نصفشون هم باز نمیشه…از مخابرات فیلتر نیستا خودشون دلبخواهی فیلتر می کنن.حتی کنترل پنله وبلاگه خودم هم بدونه پروکسی باز نمیشه 🙁

  2. اين شركتي كه ازش صحبت كردي تو همدان نمايندگي نداره ( الحمدلله ) اما من اينجا مشكلات تغريبا مشابهي رو با لايزر داشتم ، كه واقعا اذيت كردن ! ولي الان با پارس آنلاين ميسوزيم و مي سازيم! در كل اوضاي اينترنت كشور تاسف باره ، با اين هزينه اي اي كه ما براي adsl 128 ميكنيم تو كشوراي نه چندان دور اينترنت چند مگابايتي مي توني بگيري !

  3. درست میگی آدم نباید نسبت به یه پست بهاین خوبی بیخیال باشه . الان وقت نمی کنم وبلاگ قشنگتو کامل بخونم ولی شاید آخر شب اومدم خوندمش ! فک کنم یه خورده مطالبش تخصصی باشه

  4. با سلام
    فقط میتونم بگم که این خیانت مسئولان ایرانی در حوضه اینترنت در تاریخ ثبت خواهد شد و به این خیانتها در آینده بهتر خواهند پرداخت
    و متاسفم در چنین کشوری که هر کس بدون داشتن تخصصی در هر شغلی فعالیت میکند
    و برای مسئولین وزیر ارتباطات و .. متاسفم و معتقدم مسئولان دوست ندارند ما اینترنت داشته باشیم

  5. لطفا يه جايي را راه اندازي كنيد براي جمع آوري و اطلاع رساني شركت كلاه بردار صبا نت.

    ما سرويس 1 mb/s را گرفتيم و امروز سرعت دانلود 5 كيلو بايت بر ثانيه است. اين يعني دزدي.

    لطفا با اطلاع رساني شفاف جلوي دزدها را بگيريد

  6. ببخشید در تصاویر گفته بودید استفاده از جدول در قالب بندی سایت در حال منسوخ شدن هست، میشه بفرمایید چه شیوه جایگزینی قراره جای اون رو بگیره؟

    1. مسلم هست که استفاده از شیوه مدرن مبتنی بر CSS و تگ Div در حال جایگزین شدن کامل با روش های قبلی هست. نکته ای که باید در مورد سایت های بزرگ و معروف توجه کرد این هست که تغییر و مدیریت و نگهداری سایت های بزرگ کاملا با مدل های معمول فعلی سایت های معمولی متفاوت هست و اینطور نیست که بشه طی چند روز به سرعت مدل جدید رو جایگزین کرد. بنده چند دلیل رو می تونم برای برتری این مدل جدید ارائه بدم:

      1- اگر سری به کتاب های استاندارد های طراحی وب و طراحی وب منتشر شده از انتشارات معروف دنیا بزنید با درصدی بالغ بر 98% تاکید نویسندگانش بر استفاده از روش مبتنی بر CSS و غیر جدولی مواجه خواهید شد. آیا نویسندگان چنین کتاب هایی پیشتازان وب نیستند؟

      2- اگر بر تمام ویژگی های قالب های مدرن در قیاس با قالب های قبلی اشراف داشته باشیم با مقایسه ای ساده در میابیم که برتری های مدل جدید آشکار هست.

      3- اگر سرس برنامه های متن باز روز دنیا رو بررسی کنیم حتما متوجه خواهیم شد که این روش در بیش از 90 درصد سایت ها و برنامه ها رعایت شده.

      4- استفاده از قالب های CSS ای توسط موتورهای جستجو توصیه شده و در نهایت نتایج بهتری رو برای جستجو ها به دست میده. در حالی که مدل جدولی مزایای این مدل رو نداره.

      5- استفاده از این روش توسط نهاد های استاندارد سازی وب توصیه شده.

      6- استفاده از روش مدرن مبتنی بر CSS مزایایی همچون توسعه و نگهداری بهتر سایت رو برای ما به ارمغان میاره.

  7. جالبه ولی من بعد از دیدن مطلب شما نسبت به منسوخ شدن استفاده از جدول در لی اوت کردن سایت یک جستجوی کوچکی انجام دادم و متوجه شدم این شیوه در وبسایت بسیاری از شرکتهای بزرگ (و بعضا پیشرو) در زمینه تکنولوژی آی تی استفاده شده!
    من جمله مایکروسافت که شاید نشه خیلی روش بعنوان پیشرو تکیه کرد! ولی استفاده شرکتی مانند گوگل از این شیوه “منسوخ شده” من رو اندکی نسبت به درستی گفته شما مشکوک کرده!
    هرچند مطالبی در مورد استفاده از سی اس اس بجای اونها سالهاست وجود داره ولی بگمان نمیرسه این باعث منقرض شدن شیوه تیبلز شده باشه؛ بهرحال استفاده گوگل از این روش گواه اعتبار اونه از نگر من!

  8. بازتاب: قبل و بعد از تهیه سرویس ADSL « Silvercover’s Weblog

  9. بازتاب: بعد از تهیه ADSL – شماره دو « Silvercover’s Weblog

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *