آقا مهندس، کدوم بهتره؟ کدوم رو انتخاب کنم؟

تقریبا همه ماها موقع گرفتن تصمیم سعی می کنیم از نظرات و مشاوره های دیگران استفاده کنیم، از نظرات شفاهی افراد داخل مهمونی گرفته تا نظرات خبره ترین کارشناسان حاضر در اینترنت. دلیل این امر هم خیلی ساده و بدیهی هست، ما می خایم با توجه به شرایط بهترین انتخاب ممکن رو داشته باشیم! خب طبیعی هست که همه این رو بخان و این حق مسلم هر نفر هست که بهترین رو بخواد.

بر همین اساس توی دنیای اینترنت و علل خصوص در حوزه تکنولوژی های وب، افراد مدام در حال تلاش و تکاپو و زیر و بالا کردن سایت ها هستن تا بر اساس نظرات و آمارهای موجود بهترین تکنولوژی و بستر ممکن رو برای نیازشون پیدا کنند. سوالاتی که منجر به تلاش افراد جهت یافتن بهترین ها در بخش تکنولوژی های وب میشه بسیار شبیه سوالات زیر هست:

  • کدام زبان برنامه نویسی وب بهترین هست؟
  • کدام سیستم عامل رو برای میزبانی وب انتخاب کنم؟
  • کدام سیستم مدیریت محتوا ( CMS) بهترین هست؟
  • کدام مرورگر بهترین هست؟
  • و…

پاسخ قاطع به سوالات بالا تقریبا غیر ممکن و محال هست، اما میشه پاسخ هایی یافت که بسیار نزدیک به واقعیت باشه و ترجیحا بی طرفانه هم اعلام شده باشه. یکی از جاهایی که میشه چنین پاسخ هایی رو مختصر و مفید و به زبان آماری پیدا کرد، وب سایت W3Techs هست. در این سایت به سوالات مشابه بالا پاسخ های خوبی داده شده. جالبتر اینه که میشه نتایج رو به صورت ماهانه و سالانه رصد کرد. مبنای این آمار ها تحلیل ها و نظرسنجی هایی هست که افراد پشت این وب سایت از منابع موجود در وب داشتند. بنابراین می تونمی اطلاعات ارزشمندی رو از این وب سایت استخراج کنیم و در تصمیم گیری های خودمون ازشون بهره بگیریم. به طور خلاصه من بر اساس آمار مندرج در این سایت که هر روز به هنگام میشه برترین ها رو نام می برم:

– برترین سیستم مدیریت محتوا ( CMS ): وردپرس
– محبوب ترین زبان برنامه نویسی سمت سرور: زبانPHP
– محبوب ترین برنامه نویسی سمت کلاینت: JavaScript
– برترین کتابخانه جاوا اسکریپت: jQuery
– بیشترین فرمت عکس مورد استفاده: فرمت JPG
– بیشترین سیستم عامل مورد استفاده در وب: Unix و فرزندانش

یه نکته جالب توجه که نظر من رو جلب کرد، درصد زبان های مورد استفاده در تولید محتوا در وب بود که زبان فارسی با توجه به محدودیت های موجود به نظرم در جایگاهی جالب توجه هست. حدود 0.7 درصد از محتوای وب به این زبان هست. این عدد رو وقتی با عدد 1.5 درصد زبان عربی (شامل 23 کشور با جمعیتی حدود 360 میلیون نفر) مقایسه کنیم متوجه میشیم که چه پتانسیل عظیمی پشت محدودیت ها داره هدر میره. پتانسیلی که هیچ وقت تکرار نخواهد شد. چون جمعیت جوان کشور در حال کم شدن هست و با این روند سال های بعد بیشتر از کورس رقابت عقب خواهیم ماند.

برای بازدید از وب سایت  w3techs کلیک کنید

7 دیدگاه دربارهٔ «آقا مهندس، کدوم بهتره؟ کدوم رو انتخاب کنم؟»

  1. سلام
    وقت به خیر
    من از افزونه myLinksDump در وردپرس 3.2.1 استفاده کردم اما ظاهرا این افزونه با ورژن جدید وردپرس(3.2.1) سازگار نیست.
    وقتی روی لینکهای لینکدونی کلیک می شود این صفحه ای با این ارور باز می شود:
    Not Found
    The requested URL /myLDlinker.php was not found on this server.
    Additionally, a 404 Not Found error was encountered while trying to use an ErrorDocument to handle the request
    چه کنم؟
    با تشکر

    1. اول اینکه لطف کنید سوال رو در مطلب مربوطش درج کنید. دوم اینکه لازم هست اون فایل راهنمای PDF فارسی داخل بسته افزونه رو مطالعه کنید.

  2. سلام. خسته مباشید
    ببخشید یه سوال داشتم.
    برای سایت های رسمی مثلا سایت یه دانشگاه یا موسسه های دولتی و غیره، به نظر شما مشکلی نداره که از ورد پرس و جوملا استفاده بشه؟آخه حس میکنم این حرکت یه مقدار حالت غیر رسمی و غیر حرفه ای داره.اینطور نیست؟

    1. نه از نظر بنده به هیچ وجه غیرحرفه ای نیست. منتها نکته ای که باید بهش توجه بشه این هست که معماری اطلاعات و پوسته به کار گرفته شده کاملا نیازگرا باشه و اینطور نباشه که الگو برداری زیادی از سایت های روتین فارسی باشه.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *