من میخام یه Host تهیه کنم، چیکار کنم؟

قبل از هر چیز تبریک می گم که قصد داری به جمع سایت دار ها بپیوندی و یا اگر سایت داری تبریک میگم که تا الان تونستی سرپا نگهش داری. من توی اینترنت طی این سال ها یاد گرفتم که همه چیز بده بسون هست. یعنی اگر من از اطلاعات بیشمار رایگان موجود استفاده می کنم باید جبران کنم و تجربیاتم رو در اختیار سایر افراد بذارم.به همین دلیل این بار بد ندیدم تا به دنیای خطرناک (!) میزبانی وب ( یا هاستینگ یا هوستینگ) کمی قدم بذارم و زودی برگردم سر جایی که هستم. در این نوشتار قصد دارم تا یه سری از عواملی رو که قبل از تهیه یک میزبان اینترنتی باید مد نظر داشت برای شما بازگو کنم تا لذت بیشتری از آگاهانه عمل کردن ببرید.

خرید از نماینده ی نماینده ( Reseller ) یا خود نماینده یا ارائه دهنده اصلی؟!

reseller_imageباید توجه کنید که همیشه علی رغم وجود برخی مزایا، مشکلات زیادی به خاطر وجود واسطه ها و دلال ها به وجود میاد. وقتی که شما از نماینده فروشی که خود نماینده فروش یک شرکت دیگه هست فضایی رو خریداری می کنید باید برای گرفتن پشتیبانی مطلوب هم دو برابر حالتی که از فروشنده اصلی فضایی رو تهیه می کنید زمان بگذارید. در بیشتر مواقع نماینده های فروش خرده پا از پاسخگویی جامع و لازم معذورند و در این میان زمان به سرعت هدر میره تا مشکل حل بشه. در این میان بسیاری از نماینده های فروش آگاهی و دانش کافی از مسئولیتی که بر عهده دارن ندارند و تنها اهداف اقتصادی و صرفا چند تجربه کوچک موفق اون ها رو به این کسب و کار سوق داده. باید در حین تهیه میزبان به سوابق شرکت نماینده به خوبی دقت کرد. اگر سوابق و مشتریان شرکت در معرض دید نیست و یا قابل یافتن نیست باید آگاه بود که یکی از سر نخ های نوپا بودن شرکت به دست اومده.

کیفیت و کمیت پشتیبانی

support_person2این فاکتور رو شاید همه شماها باهاش آشنایی داشته باشید. اما همین فاکتور مهم و الزامی بعضا در بیشتر مواقع بیشترین دردسر رو ایجاد خواهد کرد. همون طور که توی پاراگراف قبلی مطرح کردم بسیاری از شرکت های ارائه دهنده میزبانی موجود تنها نماینده فروش هستند و دامنه اختیارات اون ها محدود هست. مشکل وقتی خیلی به چشم میاد که اون ها به دلیل محدود بودن توانایی پاسخگویی به نیاز ها و مشکلات شما رو ندارن و در این شرایط یا سعی می کنن مشتری رو به قول خودمون فریب بدن یا بپیچونن و یا برای مدتی آفتابی نمیشن. حال سوال اینجاست که ما چطور می تونیم چنین شرکت هایی رو راحت تر شناسایی کنیم؟ من چند مورد در این باب به ذهنم میرسه که به صورت لیست بیانش می کنم:

– به روش های پشتیبانی و ارائه شده از جانب شرکت توجه کنید. آیا شماره موبایل برای پشتیبانی اعلام شده و یا نه چند شماره تلفن ثابت و گویا.
– آیا شرکت سرویس پشتیبانی از طریق چت ارائه می دهد و اگر اینطور هست بررسی کنید که تا چه حد در پاسخگویی به سوالات در دسترس هستند.
– آیا شرکت سیستم جامع پشتیبانی و پاسخگویی ( Help Desk و مشابه آن) که دارای ابزارهای لازم برای پیگیری و نوبت دهی و امثال هم هست رو دارا هست یا خیر.
– آیا آدرس و سایر مشخصات شرکت ارائه دهنده خدمات در سایت اونها قابل دید و دسترسی هست یا خیر.

بهای خدمات ارائه شده

price_tagقیمت شاید برای خیلی از مشتری ها در نگاه اول یا در تمام اوقات حرف اول رو بزنه در انتخاب یک سرویس دهنده. اما بر اساس یک گفته قدیمی که “هیچ گرونی و یا ارزونی بی دلیل نیست” باید دید بهتری نسبت به این فاکتور مهم داشته باشیم. ما باید همیشه بهای سرویس های ارائه شده رو بر اساس سایر فاکتور های موجود ( همچون دو فاکتور مطرح شده در قبل) بررسی و ارزیابی کنیم. خیلی از سرویس دهنده های قیمت های رویایی و وسوسه کننده ای رو اعلام می کنند اما پشت پرده چند فاکتور دیگه فدای این قیمت فریبنده شدند. لیست زیر به شما کمک میکنه که دید بهتری نسبت به بهای ارائه شده داشته باشین:

– مقدار پهنای باند ارائه شده برای سرویس مورد نظر چقدر است؟ آیا این مقدار برای اهداف من مناسب است یا خیر؟

بسیاری از شرکت های نوپا و نماینده فروش این پارامتر رو بسیار زیرکانه دستکاری می کنن تا قیمت نهایی دستخوش تغییر و کاستی بشه و مشتری رو به سمت خودشون جلب کنه. توجه داشته باشید که حتما می بایست شناخت کافی بر روی اهداف سایت آینده خود داشته باشید تا به این ترتیب بتونین پهنای باند کافی برای بازدید کنندگان خود در دسترس داشته باشید.

– تعداد ایمیل ها و دیتابیس های قابل ایجاد

اگر شما مد نظر دارین که از آدرس ایمیل اختصاصی وب سایت خودتون بهره بگیرید و تعداد این آدرس ها هم برای شما مهم هست، پس باید به هنگام خرید به جدول مشخصاتی که سرویس دهنده به شما در این باب ارائه می دن توجه کافی داشته باشید. این روز ها مد شده که سرویس دهنده ها بیان می کنند که شما به تعداد نامحدود می تونین آدرس ایمیل داشته باشید. خوب این گفته در تئوری درست هست اما در عمل خیر. چون شما می بایست به ازای هر آدرس ایمیل فضایی از کل فضای خودتون رو به هر آدرس ایمیل اختصاص بدین و بدین ترتیب ممکن هست با تنها ساختن تعداد انگشت شمار ایمیل فضای شما تماما مصرف بشه. پس خیلی فریفته این فاکتور نشین.

از طرفی همین شرایط برای ساختن دیتابیس هم وجود داره. به این ترتیب که شرکت تنها شما رو به ساختن تعداد محدودی دیتا بیس وادار می کنه که ممکن هست برای برخی از سایت های پویا این امر مشکلاتی رو به همراه داشته باشه. پس با در نظر گرفتن نیاز های فعلی و نیم نگاهی به نیازهای آتی دقت کافی به این فاکتور داشته باشید. مجاز کردن کاربرا به چند پایگاه داده و تعداد اونها سوال حجمی که مصرف می کنند اصلا فاکتور هزینه بری نیست و بیشتر این بازار رقابتی و بعضا نا سالم هست که باعث تغییر در این آیتم ها میشه.

– تعداد دامین های قابل اتصال به فضا

بر حسب شرایط پیش میاد که ما نیاز داشته باشیم علاوه بر دامین اصلی خودمون چند نام دامنه دیگه رو به فضای خودمون اتصال بدیم تا بتونیم همه رو یکجا متمرکز کنیم. اگر این حالت برای شما مبرم و ضروری هست باید به لیست مشخصات سرویس های ارائه شده به خوبی دقت کنید که تعداد پارامتر Add-On Domain اون ها و یا Parked Domain اون ها چقدر هست. باز هم این آیتم به دلیل اینکه دسته زیادی از افراد بهش توجه کافی ندارن رندانه از جانب سرویس دهنده ها دستکاری میشه تا در نهایت قیمتی پایین تر و یا سرویسی به ظاهر خوب و فریبنده ارائه بشه. در این شرایط تنها نیاز شماست که باید برای ارزیابی چنین فاکتورهایی ملاک قرار بگیره و نه صرفا کمیت.

– کنترل پنل سایت و ابزارهای آن

cpanel_logoبنده شخصا اعتقاد دارم که کنترل پنل سایت خیلی مهم هست و نباید کاربر رو اذیت کنه. این روزا سرویس دهنده ها از برنامه های متنوعی برای کنترل پنل های هاست ها استفاده می کنن که یکیشون که از نظر من بهترین هم هست اسمش CPanel هست. اما این روزا به واسطه تحریم ایرانی ها خیلی از سرویس دهنده ها از ارائه این برنامه سر باز میزنن و یا در مقعطی از سایر برنامه ها استفاده می کنند که ممکن هست مشکلاتی رو ایجاد کنه. پس در هنگام خرید حتما دقت کنید که کنترل پنل میزبان چیه و باهاش اتمام حجت کنید که مورد ترجیحی شما چی هست و دوست ندارین که در اثنای کار این کنترل پنل با یه چیز دیگه جایگزین بشه. البته شاید این مورد خیلی برای شما مهم نباشه، اما وقتی پای کارای حرفه ای و آموزش پرسنل در میون باشه قضیه خیلی فرق میکنه.

– ضمانت برگشت وجه پرداختی

چند سالی هست که بازار رقابتی باعث شده که شرکت های ارائه دهنده سرویس میزبانی بیان می کنن که ما در صورت نا راضی بودن شما در مثلا یک هفته یا یک ماه وجه پرداختی شما رو عودت می دیم. اینکه تا چه حد این حرف واقعی باشه بستگی به اعتبار سرویس دهنده ها داره. اما خود من شخصا یکبار این شرایط برام پیش اومد و شرکت سرویس دهنده مبلغ مورد نظر رو به من عودت داد. البته شرکت ایرانی نبود و آمریکایی بود. یاد آوری می کنم که تقریبا مبنای پرداخت بهای سرویس ها ماهیانه هست و همین شرایط هم ممکن هست برای نماینده فروش حکم فرما باشه. پس خیلی فریب حرفای سرویس دهنده های رند رو که بیان می کنن قادر نیستن پول شما رو بازپس بدن نخورید. حداقلش اینه که می بایست بهای زمان استفاده شما رو از کل مبلغ شما کسر کنند و الباقی رو برگردونند.

عقد قرار داد

خب همه ما شاید از بستن قرارداد فراری باشیم. چونکه از منظر خودمون اگر قرار باشه خدماتی رو ارائه بدیم بیشتر میخایم یه راه فرار برامون باز باشه و یا همچین چیزایی. اما اگر کار شما حساس و مهم هست و می بایست حتما شرکت سرویس دهنده به تعهداتش در طول دوره استفاده ملزم باشه من توصیه می کنم که حتما با شرکت در صورت امکان قرار داد رسمی منعقد کنید تا بعدا بتونین بهتر ادعاهاتون رو پیگیری کنید و کمتر توی دردسر بیفتین. هر چند در حدود 90 درصد شرکت های ارائه دهنده خدمات از چنین کاری سرباز میزنن و یا توی روال کاریشون نیست، اما اگر موقعیت کاری شما و سایت شما خیلی حساس هست حتما سرویس دهنده ای رو پیدا کنید که این کار رو انجام بده. معمولا به خاطر بستر ضعیف و قوانین دست و پا شکسته اینترنتی حاکم در داخل شاید نیاز به عمر نوح و صبر ایوب داشته باشید تا بتونین احقاق حق بکنید.

صحت ادعاهای سرویس دهنده

1خب طبیعی هست که تمامی سرویس دهنده ها خودشون رو با انواع و اقسام صفت های خوب و ترین توصیف می کنن و ظاهرا همه خوبن و من بدم. اما نباید زود فریب این ادعا ها رو بخوریم. البته منظور من این نیست که همه فریبکارن اما عموما کسایی که از صفات ترین عمومی مثل بهترین و امثالهم بهره می برن و شعارهاشون بسیار کلیشه ای هست یک ریگی به کفششون هست. اگر سرویس دهنده ادعاهایی رو مطرح کرده این حق شماست که در موردش تحقیق کنید.اگر ادعایی رو یافتین که نتونستین شواهدی رو براش پیدا کنید بهتره که به صورت آنلاین و یا تلفنی صحت ادعا رو از سرویس دهنده جویا بشید. از جمله این ادعا ها می تونه این ها باشه:

– درصد آپ تایم ( Up Time ) سرور یا در دسترس بودنش در طول مدت استفاده

که معمولا با 100% ( !! ) و یا 99.99% بیان میشه. یه حساب سر انگشتی میگه که 99% از یکسال (365 روز) میشه در حدود یک روز. یعنی ارائه دهنده سرویس بر طبق ادعاش نباید بیشتر از یک روز در مجموع از دسترس خارج بشه و یا به اصطلاح Down بشه. از طرفی اصلا فریب زمان در دسترس بودن یا Up Time صد در صد رو نخورین که غیر ممکن هست تقریبا. خصوصا برای این سرویس دهنده های معمولی. اگر جایی در سایت آیکنی درج شده که زمان در دسترس بودن رو صد در صد نشون داده حتما روی آیکن کلیک کنید تا بررسی کنید که این صد در صد از چه تاریخی تا چه تاریخی بوده. چون بعضی از سرویس دهنده های رند میان به محض تغییر این عدد از نو تقاضای نمایش چنین آیکنی رو در سایتشون رو میکنن تا عوامفریبی کنند.

– نمونه مشتریان

حتما لیست نمونه مشتریان سرویس دهنده رو بررسی کنید و به سایت هاشون برین. تنها به لیست اسامی اکتفا نکنید. اگر تنها اسامی ذکر شده بودند و لینکی منتهی به سایت های ادعا شده در دسترس نبود یه جای کار می لنگه که باید با سرچ و تحقیق به صحت ادعا ها پی ببرید. شما برای این کار هم می تونین از سرویس Whois استفاده کنید.

– پشتیبانی 24 ساعته در هفت روز شبانه روز

خیلی وقته مد شده که خیلی از سرویس دهنده ها از جمله در پیت ها هم از این عبارت در تبلیغ هاشون استفاده می کنند. تجربه من میگه که عمدتا چنین اتفاقی نمیفته و تنها شرکت های بزرگ و با سابقه که دارای سابقه و پرسنل کافی هستند از پس چنین مشکلی بر میان. حتما صحت این ادعا رو یکی دو بار در روز های تعطیل و نصف شب مورد بررسی قرار بدید.

ویندوز یا لینوکس

windows-vs-linuxاگر جز دسته ای هستید که نمی دونید سیستم عامل سرور میزبانی شما چی باید باشه بهتر هست با تیم برنامه نویسی و فنی خودتون مشورت کنید و یا مستندات برنامه ای رو که قرار هست روی سرور سایت سوار کنید مطالعه کنید. اگر هیچ کدام از دو راه حال مذکور برای شما کار گشا نبود سعی کنید کمی در اینترنت جستجو کنید و از افراد مطلع بپرسید. در کل باید گفت که اولین شاخصه در تعیین اینکه سیستم عامل لینوکس باشه یا ویندوز به نیاز شما و یا سازمان شما بر میگرده. من هیچ توصیه ای مبنی بر خوب و بد بودن این دو نمیکنم. اما تنها شواهد به من نشون داده که سرویس های لینوکس مجموعا مقبولیت بیشتری داشتند. برای اطلاعات بیشتر این مقاله رو هم مطالعه کنید.

مشکل تحریم ایران

به این فاکتور توجه کافی داشته باشید. اگر قرار هست که برای کار حساس و مهمی و برای ارگان و شرکت مهمی فضایی تهیه کنید حتما از اصلیت سرویس دهنده اصلی و محل سرور های شرکت میزبانی اطلاع کافی کسب کنید که در اثنای کار با مشکلات حاد و دیوانه کننده مواجه نشین. تحت هر شرایطی ارائه دهنده های خارجی تابع قوانین کشور مطبوعشون خواهند بود و اگر در حین پرس و جو ادعا کردند که ما با میزبانی ایرانی ها مشکلی نداریم تقریبا ادعایی کذب هست. پس سعی کنید در این مورد با سرویس دهنده به توافق لازم دست پیدا کنید.

جمع بندی

در نهایت باید بگم که موارد بالا دید بسیار خوبی به شما در انتخاب هاست مناسب خواهد داد. البته این به این معنی نیست که تمامی گفته های بنده صد در صد درست هست. اما به هر ترتیب شما می تونین خوشحال باشید که اطلاعات خوبی در این زمینه کسب کردید و در مواجه با فروشنده خودتون رو مسلح تر و با اعتماد به نفس تر خواهید یافت. در نهایت همیشه با چشم باز و تحقیق کافی سرویس دهنده ها رو انتخاب کنید و همیشه ملاک شما بهای کم و ارزان نباشه. استفاده از موتور های جستجو به منظور تحقیق در مورد پیشینه سرویس دهنده یک ابزار بسیار مفید خواهد بود.

21 دیدگاه دربارهٔ «من میخام یه Host تهیه کنم، چیکار کنم؟»

  1. بازتاب: بهترین های امروز- هفتاد و سه (46 لینک) « لینکهای داغ از سراسر وب

  2. ممنون
    متاسفانه الان همه شدند هاستینگ و نمیشه به کسی اعتماد کرد .
    شاید تازه کارها با خواندن مقله ی بالا هاستینگ مناسبی رو انتخاب کنند .

  3. بازتاب: links for 2009-05-19 | نیم خط وحید » انعکاس لینکهای جالب و خواندنی روز

  4. جالب بود دوست من خوشحال میشم دوستان نظری در رابطه با شرکت ما در این مورد بدن انتقادهای شما را همیشه دوست خواهیم داشت .

  5. سلام از راهنماييتون ممنون . من ميخوام يه هاست بخرم . خودم تو قزوينم . حالا به نظر شما از تهران بگيرم يا از يه شركت تو شهر خودم. تو قزوين قيمت ها خيلي پايين تره و طبق گفته هاشون امكانات بيشتري هم دارند. چه كنم ها؟

    1. @محسن،

      اینکه صرفا شرکت ارائه دهنده خدمات توی کدوم شهر باشه مهم نیست. شما ابتدا باید نیازتون رو در نظر بگیرید و سقف بودجتون رو. احتمال قیمت پایین تر برای جلب مشتری باشه. ازشون بپرسید اینکه ادعا میکنن امکانات بیشتری دارن رو براتون بیشتر توضیح بدن. شرکت های بزرگ و معروف درست هست که هزینه بیشتری رو طلب می کنند اما از طرفی دارای پشتیبانی بهتر و تجربه بیشتری هستند چون پرسنل و امکانات بهتری در اختیار دارن. یکی از دلایل کاهش هزینه های شرکت های کوچکتر همین تعداد کمتر نیروی متخصص و هزینه های کمتر اون هاست که صرفا به کیفیتی بهتر منجر نخواهد شد.

  6. بازتاب: links for 2009-05-26 « من ندا هستم

  7. کاش تحریم نبودیم و میرفتیم با یک هزارم قیمتهای ایران فضا میگرفتیم تا اینها انقدر راحت از ما پول زور نگیرن!
    مرسی از مطلبتون اما آخرش 2 تا اسم هم میگفتین بهتر بود 😀

  8. ميشه يكي به من يه كلاس برنامه نويسي خيلي خوب با استاد مجرب وخيلي خوب كه در مشهد سراغ داره به من معرفي كنه
    مرسي

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *