میشه یه نسخه نمایشی برای ما بسازین؟

خب دوستان من نمی دونم شما چه نظری نسبت به مطالب بنده دارین. اصلا جالب و مفید هست یا نه. اما به هر ترتیب این ها حاصل تجارب شخصی بنده هستن و فکر می کنم برای خیلی از شما که آزاد کار هستین جالب توجه باشه. اگر خواستین نظری بدین حتما با کمال میل اون ها رو خواهم خوند.

بگذریم، این بار میخام براتون از چند تا مورد از برخوردهام با مشتری ها در ابتدای کار بنویسم. فکر کنم خوندنش برای شما جالب باشه. شما هم اگر تجارب مشابهی دارین بنده رو بی نصیب نذارین.

میشه یه نسخه نمایشی برای ما بسازین؟

fotolia-2709331خب به نظر در ابتدای کار این درخواست حق مشتری هست. اما عمل کردن به این خواسته باید مشروط باشه. اگر شما جز آزاد کاران تازه کار و نو پا هستین به احتمال زیاد نمونه کارهای مناسبی در سوابق خودتون ندارین و بعضا مجبور میشید که به این خواسته مشتری تن بدید. تنها در صورتی میشه از این کار صرف نظر کرد که تعهدی قابل استناد ازطرف شما ارائه بشه و یا اینکه با گفتگوهایی که بین شما و کارفرما صورت میگیره به نوعی رضایت کارفرما جلب بشه. مثلا با ارائه تخفیف در دستمزد. در حقیقت انجام چنین کاری برای شما ممکنه که فایده مادی نداشته باشه ، اما برای شما تجربه و اعتبار بیشتر به همراه خواهد داشت.

اما اگر شما جز دسته با تجربه ها هستید و نمونه های خوبی رو هم در پرونده خودتون دارید باید بگم که رفتن زیر بار چنین درخواستی بر اساس تجارب بنده وسایرین چندان منطقی نیست. چرا که شما دارای نمونه کارهای خوبی هستین و کارفرما با دیدن نمونه کارهای شما میتونه به توانایی های شما و سبک کار شما پی ببره. شخصا تنها در صورتی زیر بار چنین تقاضایی میرم که هدفم به دست آوردن پروژه های سنگین و مناقصه ای باشه. تازه اون هم به صورت مشروط.

پس دیگه خودتون زحمت ثبت هاست و دامین رو برامون میکشین دیگه؟

من که اخیرا از انجام این خواسته مشتری صرف نظر میکنم و در قبال این خواسته اون ها سایر سرویس دهنده های معتبر رو بهشون پیشنهاد میدم که خودشون شخصا و یا در قبال پرداخت حق مشاوره اقدام کنند.

ممکنه در نگاه اول به خودتون بگین که چه عیبی داره. اینطوری بیشتر هم سود میکنم. اما باید بدونین که همین تصمیم ناگهانی ممکن هست بعدا کفرتون رو در بیاره. بذارین تا قضیه رو بیشتر براتون باز کنم. مشتری ها عمدتا همانند شما آشنایی درستی با مسائل فنی ندارن ( که طبیعی هم هست). به همین دلیل هست که اون ها سمت شما میان و از شما تقاضای همکاری میکنن. اما باید بدونین که همین عدم شناخت و آشنایی کامل منجر به این میشه که وقت و بی وقت و به محض بروز هر مشکل مربوط و بی ربط سریع با شما تماس بگیرن و خواستار حل مشکل بشن. این عامل در بلند مدت میتونه باعث تیره شدن روابط شما و نارحتی و عصبی شدن شما بشه تا جایی که از خودتون بپرسید مگه من چقدر سود کردم که حالا باید این همه تاوان پس بدم؟ پس بهتر قبل از رخ دادن چنین مواردی به جای اینکه عجولانه تصمیم بگیرید کار رو به کسانی محول کنید که این کاره هستن.

شرکت های خدماتی ثبت دامنه و هاست به دلیل برخورداری از پشتیبانی مناسب و تیم فنی انتخاب بهتری برای مشتری و خود شما خواهند بود. این کار تخصص اونهاست. اگر میخاین که خودتون خدمات اینچینی رو هم برعهده بگیرین توصیه میکنم که به صورت نماینده فروش ( Reseller ) عمل کنید نه اینکه تنها واسطه خرید برای کارفرمای خودتون باشید. حتی مواردی بوده که کارفرما به دلیل اشکال در اتصال اینترنتی خودش بارها و ساعت ها وقت من رو صرف حل مشکل کرده تا در آخر کاشف به عمل اومده که مشکل چی هست.

در حقیقت نباید ماهیت نرم افزاری کار باعث بشه تا شما روالی رو خارج از محدوده استاندارد طی کنید و هر کاری رو به هر طریق و هر ساعتی انجام بدید. باور کنید که این تجارب مفت به دست نیومده و اگر در ابتدای راه قرار دارید عجولانه و شتاب زده اقدام به کاری نکنید. ماهیت آزاد کاری به این معنی نیست که هر کاری را هر طور که شد و با هر شرایطی انجام بدید.

4 دیدگاه دربارهٔ «میشه یه نسخه نمایشی برای ما بسازین؟»

  1. آخه عشق من . همونطور که گفتی این موارد 96 درصدش درسته ولی برای تازه کار ها که نمی تونن خیلی از این موارد را رعایت کنن سخته . مخصوصا اون هاست و دومینی که خیلی ها به هر دلیلی ( مثل طمع یا کلاس گذاشتن و یا … ) متوجه مشکلات بعدیش نمیشن .

  2. اره این جور چیزها را با تمام وجود تجربه کردم
    باعث شد که برای هر کاری حتی کوچکی که انجام میدم قرارداد محکمی ببندم و هزینه و وظیفه خودم را توش کامل شرح بدم تا بتونم بهش استناد کنم
    همیشه اول کار کاملا سنگ هام رو با مشتری وا میکنم …

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *